Coronacrisis dwingt PWC na te denken over andere manieren van werken en reizen

Publicatie
18 december 2020
Laatst geupdate
18 januari 2024

Het kantoor van de toekomst krijgt een heel nieuwe rol. Dat voorspelde Richard Kraan, partner bij PriceWaterhouseCoopers (PWC) in Utrecht toen wij hem in september vroegen naar de effecten van de coronacrisis voor zijn bedrijf. Als er één ding duidelijk is geworden, is het dat je niet per se naar kantoor hoeft te komen om te werken. ‘Nu is het dan ook dé tijd om na te denken over hoe het anders kan.’

Net als bij alle organisaties moesten in maart ook de bijna vierhonderd medewerkers van de vestiging van PWC in Rijnsweerd ineens gaan thuiswerken. Dit zorgde bij het internationale accountants- en belastingadviseursbedrijf voor een enorme omslag. “Met ruim 3500 medewerkers landelijk was dit een enorme impact op onze systemen”, blikt Kraan terug. “We zijn bij PWC al jaren gewend om via Google Hangouts en Meet op afstand te werken, maar toen ineens iedereen ging videobellen raakten onze lijnen af en toe overbelast. Na een paar weken werkte alles helemaal goed.”

Op afstand, maar meer contact

Ondanks dat iedereen op afstand werkt, heeft de lockdown bij PWC gezorgd voor meer contact met elkaar. Kraan startte elke ochtend met zijn team van 85 mensen de dag met een korte call in Hangouts. Dan werd de dag besproken en het laatste nieuws over de pandemie gedeeld. Kraan: “Voor corona kenden we geen gezamenlijke kick-off van de dag. Ik heb het dan ook echt als heel waardevol ervaren. Ik heb veel intensiever contact gekregen met mijn mensen dan daarvoor. Het team heeft ook aangegeven ermee verder te willen gaan. Daarom doen we nu nog steeds een wekelijkse meeting.”
Net voor de zomer mochten de werknemers weer terugkomen naar kantoor, maar maximaal twee dagen per week. Deze dagen waren via een speciale app te reserveren. De inrichting van het kantoor in Rijnsweerd werd wel aangepast. Er kwamen minder werkplekken, het gebruik van vergaderzalen is teruggebracht, het bedrijfsrestaurant bleef dicht en er zijn overal looproutes aangegeven en desinfectiemiddelen neergezet.

"Kantoren worden straks ontmoetingsplekken om te netwerken en elkaar te zien. Het echte geconcentreerde werken doe je thuis."

Richard Kraan | partner bij PriceWaterhouseCoopers (PWC) in Utrecht

Arbeidsvoorwaarden

De coronacrisis heeft wel de ogen geopend van de leiding van het bedrijf, vertelt Kraan. “Waar gaan we naartoe? Hoe kunnen we de organisatie met thuiswerken en reizen duurzaam inrichten voor de toekomst? We zijn ons arbeidsvoorwaardenpakket en de regels over mobiliteit gaan evalueren. Daarvoor hebben we enquêtes onder het personeel gehouden, om te kijken wat hun verwachtingen zijn. Onze Raad van bestuur zal daarmee een definitief voorstel opzetten. Uiteindelijk hopen we een slag te kunnen maken om bepaalde zaken te normaliseren, zoals arbeidsvoorwaarden, het gebruik van een auto, flexibiliteit en minder vliegen. Denk aan de leaseauto. Omdat onze mensen veel op pad zijn is die een standaard onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket. Maar heb je die auto nog wel nodig als de externe afspraken beperkt zijn en online plaatsvinden? Misschien willen mensen liever een iets hoger salaris, in plaats van een leaseauto? Ze worden zich steeds meer bewust van die maatschappelijke waarde. Het heeft een enorm effect op verkeersbewegingen, files en uitstoot. Daar moeten we echt iets mee. Misschien moeten we kijken naar een fietsplan. Zelf heb ik een e-bike gekocht en fiets ik vanuit Doorn naar kantoor. Dat vind ik heerlijk. We kijken nu naar de balans. Voor ons is het in ieder geval duidelijk geworden dat nu dé tijd is om na te denken over andere manieren van werken en reizen. Als je het nu niet doet, dan gaat alles weer terug naar het oude wanneer straks de regels weer ruimer worden.”

Ontmoetingsplek

Uiteindelijk krijgt het kantoor in de toekomst een heel andere rol, voorspelt Kraan. “Kantoren worden straks ontmoetingsplekken om te netwerken en elkaar te zien. Het echte geconcentreerde werken doe je thuis. Ik heb weleens een dag op kantoor dat ik de hele tijd zit te bellen. Dan vraag ik me af waarom ik dat niet gewoon vanuit huis kan doen. We gaan het kantoor anders inrichten. Bijvoorbeeld met meer koffiecorners dan formele vergaderzalen. Uiteindelijk hebben we dan ook minder ruimte nodig.”

Krachten bundelen

Hoe kun je als organisatie zo’n verandering aanpakken? Door krachten te bundelen, adviseert Kraan. “Sta open voor hulp van anderen. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. De meerwaarde zit hem in elkaar meetrekken in de ontwikkeling. Ga kijken bij organisaties die al verder zijn. Dus klop gerust bij ons aan voor advies, alle deuren staan open. Goedopweg kan ons ondersteunen met kennisuitwisseling zoals het delen van goed uitgedachte ideeën die werken. MKB-ondernemers maken natuurlijk weer heel andere afwegingen dan een corporate organisatie als PWC. Hoe vertaal je ideeën naar hen toe? In die vertaalslag kan Goedopweg een belangrijke rol spelen.”

Samen werken aan een beter bereikbaar Utrecht

Kan jouw organisatie ook ondersteuning gebruiken op het gebied van Mobiliteitsbeleid? Neem dan contact met ons op via: werkgevers@goedopweg.nl

Vrouw die in de trein een boek leest
nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Ontvang kennis, inzicht en inspiratie