Een rondje Lage Weide met de Utrechtse fietsburgemeester Jelle Bakker

Publicatie
20 juli 2021
Laatst geupdate
16 juli 2024

Het kantoor van de toekomst krijgt een heel nieuwe rol. Dat voorspelde Richard Kraan, partner bij PriceWaterhouseCoopers (PWC) in Utrecht toen wij hem in september vroegen naar de effecten van de coronacrisis voor zijn bedrijf. Als er één ding duidelijk is geworden, is het dat je niet per se naar kantoor hoeft te komen om te werken. ‘Nu is het dan ook dé tijd om na te denken over hoe het anders kan.’

Om dit aantrekkelijk te maken moet er nog wel wat gebeuren. Goedopweg nodigde Jelle Bakker, de fietsburgemeester van Utrecht, uit om eens te komen kijken naar welke uitdagingen er liggen.

Rookworsten

Nu komt namelijk maar liefst 94 procent van de in totaal 25.000 werknemers met de auto naar het werk, met de nodige gevolgen voor het verkeer op en rond het industrieterrein. In de spitsuren staat het hier dan ook muurvast. De vrachtwagens van bedrijven als Picnic, WE en Hema komen dan niet eens het eigen terrein af, waardoor de interne logistiek van deze bedrijven vastloopt. Het is een van de redenen waarom de bedrijven onlangs hun ambities uitspraken. Samen met bedrijventerrein De Wetering, gelegen aan de overkant van de A2, moeten er binnen vijf jaar zo’n vijfduizend werknemers de auto laten staan en met fiets of ov naar het werk komen.

Maar het openbaar-vervoernetwerk is nog niet optimaal en als fietser heb je te maken met verouderd wegdek, donkere afgelegen wegen, moeilijke toegangswegen en gevaarlijke kruisingen en uitritten. Er gebeuren dan ook relatief veel ongelukken met fietsers op Lage Weide. De gemeente Utrecht heeft mondeling toegezegd het gebied voor fietsers en openbaar vervoer te verbeteren, als de bedrijven inderdaad serieus aan de slag gaan met hun ambities.

Challenges voor de fietsburgemeester

Fietsburgemeester Jelle Bakker mocht komen ervaren hoe het voelt als fietser op Lage Weide. Van gebiedsregisseur Robert Galjaard van Goedopweg kreeg hij een aantal challenges mee, die hij als fietser moest doorstaan. Zo moest hij op de kruising van de Westkanaaldijk een bocht nemen, die vrachtauto’s vaak afsnijden en hiermee fietsers in gevaar brengen. Daarnaast moest hij zich een weg banen dwars door de asfaltjungle van Lage Weide, waar enorme vrachtwagens je als fietser ronkend en brommend op de hielen zitten.

Als klap op de vuurpijl wachtte de Utrechtse fietsburgemeester de Demka-brug. De beruchte 1,75 meter smalle fietsersbrug, die aan de spoorbrug is geplakt en Lage Weide verbindt met de wijk Zuilen. Hier zag hij, 10 meter boven het Amsterdam-Rijnkanaal, op de smalle strook fietspad een Coolblue-bestelfiets als tegenligger op zich af komen. De avonturentocht eindigde onderaan de brug met een onmogelijke speldbocht, waar menig fietser onderuitgaat of vastloopt met tegenliggers.

Aangezien het grootste deel van de werknemers op Lage Weide in wijken als Zuilen, Ondiep en Overvecht woont, zal de stroom fietsers over dit smalle pad alleen maar groeien. Zeker wanneer de werkgevers op Lage Weide hun ambities waarmaken.

Kwetsbare groepen

Bakker ziet dan ook de noodzaak van dat er iets moet gebeuren. “Dat 94 procent met de auto naar werk komt is zonde. Dat is echt niet nodig. Maar je wilt niet dat er straks met al die extra fietsers nog meer ongelukken komen. Na de beleving vandaag kan ik zeggen dat verbeteringen hard nodig zijn. Je moet mensen wel een reden geven om over te stappen naar de fiets.”

Als fietsburgemeester wil Bakker zich inzetten voor de kwetsbare groepen in de samenleving. En daar helpt een aantrekkelijker Lage Weide ook bij, stelt hij. “Als je het hier aantrekkelijker maakt, stimuleer je meer werknemers om de fiets te pakken. Juist voor de mensen waar het hier om gaat is dat belangrijk. Het is goed voor hun gezondheid, en dat ze onafhankelijk in hun vervoer zijn.”

Hij noemt de verbetering van Lage Weide dan ook een win-winsituatie. “Er liggen mooie ambities en doelen. Ik vind het ontzettend goed dat overheden en werkgevers zich zo intensief inzetten om de fietsveiligheid en -beleving te verbeteren. Volgens mij heeft iedereen hier baat bij en als ik hier als fietsburgemeester aan kan bijdragen, dan doe ik dat graag.”

Goedopweg zet zich, in samenwerking met Parkmanagement Lage Weide, al geruime tijd in om de mobiliteit te verbeteren in het gebied. Zo is bijvoorbeeld de campagne Ik Fiets, met gelijknamige app, opgezet. Samen met de gemeente Utrecht zijn er experimenten opgezet zoals de pilotstraat ‘rustig rijden’. Op de Atoomweg is met kleine aanpassingen aan de verkeersmarkeringen bij uitritten op het wegdek groot resultaat bereikt. “Ongemerkt ging het verkeer gemiddeld 4 kilometer per uur rustiger rijden”, vertelt Robert Galjaard. “Het is mooi dat we dat met een pot verf al omlaag kunnen krijgen.”

Man die op zijn laptop aan het werk is in de trein
nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Ontvang kennis, inzicht en inspiratie