De impact van COVID-19 op het verkeersonderzoek op en rondom de Westelijke Stadsboulevard en de Noordelijke Randweg Utrecht.

Het verkeersonderzoek heeft plaatsgevonden tijdens de pandemie. In het onderzoek was goed zichtbaar dat het verkeer in april 2021 15-20% lager lag dan in april 2019 (voor de pandemie). We weten dat we een aantal doelgroepen in het onderzoek hebben gemist: uitgaande forenzen die thuiswerkten, bezoekers van de woonboulevard, bezoekers van evenementenlocaties zoals de Werkspoorkathedraal. Ook zal er relatief weinig sluipverkeer op de Westelijke Stadsboulevard geweest zijn, omdat er in de onderzoeksperiode geen files stonden op de A2.

We wisten tijdens de voorbereidingen voor het verkeersonderzoek dat we het onderzoek moesten doen in een afwijkende periode. Begin 2021 was er nog geen zicht op het einde van de pandemie, maar was er wel grote behoefte om de verkeersstromen goed in beeld te brengen. De herinrichting van de Westelijke Stadsboulevard staat immers in 2022 gepland. De informatie uit het onderzoek is nodig om de juiste acties te nemen om mensen te kunnen verleiden om wat vaker de auto te laten staan. We wisten ook dat een belangrijk deel van het verkeer tijdens de pandemie niet afwijkend was van ‘normaal’. Vandaar dat het onderzoek in april 2021 toch is uitgevoerd; de benodigde informatie over de samenstelling van het verkeer, met de kennis van het verkeer dat tijdelijk ontbrak, is wel goed in beeld gebracht.

→ Terug naar de resultaten van het onderzoek