'AAN in het donker' laat jongeren hun fietslamp aanzetten
De nieuwe fietsverlichtingscampagne ‘AAN in het donker’ van de provincie Utrecht is dit jaar vooral te volgen via Instagram. De campagne is bedoeld voor jongeren en wijst hen op het gebruik van fietsverlichting.
Fietsverlichting
Iedereen weet het: fietsen met verlichting is een stuk veiliger. Niet alleen voor de fietser, maar ook voor alle andere verkeersdeelnemers. Uit onderzoek blijkt dat goede fietsverlichting zorgt voor twintig procent minder ongevallen in het donker. Steeds meer mensen beseffen dat. Maar vooral onder de jongeren kan dit nog beter. De campagne ‘AAN in provincie Utrecht’ richt zich dan ook met name op die doelgroep en herinnert de jongeren eraan om hun fietsverlichting op orde te hebben én aan te zetten, juist in deze donkere dagen.
Influencers
Een aantal influencers uit de provincie Utrecht post in de periode tot februari 2021 filmpjes op Instagram waarin ze jongeren bewust maken van het belang van fietsverlichting. De boodschao is vooral dat het niet alleen online belangrijk is om goed zichtbaar te zijn, maar ook tijdens het fietsen in het donker. Naast het verspreiden van de filmpjes, stellen de influencers ook vragen aan hun volgers in de vorm van polls. De antwoorden hierop geven de influencers ook weer terug aan hun volgers.
Website
Alle filmpjes en uitingen van de influencers zijn binnenkort terug te vinden op www.aaninutrecht.nl. Op deze website staat ook een kaart met fietsenmakers in de provincie Utrecht. Daarnaast staat er op de website informatie over de wettelijke regels rondom fietsverlichting. Naast de acties met de influencers, lopen er ook reclamespotjes in verschillende bioscopen in de hele provincie en kun je advertenties langs zien komen op zowel Instagram als de RTV Utrecht website.
AAN in het donker
De fietsverlichtingscampagne ‘AAN in provincie Utrecht’ is een regionale doorvertaling van de landelijke fietsverlichtingscampagne ‘AAN in het donker’ van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.