Bedrijven promoten MONO rijden: niet op je mobiel in het verkeer
De campagne MONO rijden van de Rijksoverheid ken je vast. Geen social media gebruiken in het verkeer. In de auto maar nu ook op de fiets is het verboden en gelden fikse boetes. Toch, de helft van de Nederlanders gebruikt nog de smartphone tijdens het rijden! Steeds meer bedrijven dragen nu ook een steentje bij aan de promotie van MONO onder hun werknemers. Doet jouw bedrijf al mee?
Even niet opletten is snel gebeurd
Stel, je bent in de stad en rijdt netjes 50 km/u. Er komt een berichtje binnen en je leest het in 3 seconden. Dan heb je 42 meter afgelegd zonder op te letten – dat is de lengte van een half voetbalveld! Rijd je op de snelweg 120 km/u, dan ben je in 3 seconden al 100 meter verder. Dan heb je dus een heel voetbalveld overgestoken – zonder te kijken. En een bericht lezen en vooral schrijven duren nog stuk langer dan 3 seconden.
Gevaarlijk toch? Wat is de boodschap van de MONO campagne?
De MONO rijden campagne
De boodschap van de MONO campagne is: rij zonder afleiding. Rij MONO, ga ongestoord onderweg. De campagne gaat ervoor om minder fietsers en automobilisten social media te laten gebruiken tijdens het rijden. Doordat er geen berichten meer binnenkomen tijdens het sturen. En, weet je dat iemand onderweg is? Stuur diegene dan ook geen bericht.
25 keer meer kans op een ongeval
Er is nog wel wat werk aan de winkel. Want wist je dat:
- 10 miljoen Nederlanders een smartphone hebben en dat de helft daarvan de smartphone onderweg gebruikt?
- Smartphonegebruik in het Nederlandse verkeer leidt tot enkele tientallen doden en honderden gewonden per jaar?
- Lezen en schrijven van berichtjes op je smartphone het risico op een ongeval minstens 25 keer vergroot?
- Vooral binnenkomende berichten een grote verleiding vormen?
Promoot MONO: medewerkers veilig in het verkeer
Iedere organisatie kan vandaag beginnen met MONO rijden promoten. De MONO campagne heeft een handige toolbox samengesteld met promotiemiddelen en handige tips om smartphone gebruik tijdens het rijden te voorkomen.

Foto: Gedeputeerde Mobiliteit Arne Schaddelee van de provincie Utrecht plakt een MONO sticker op een dienstauto. De MONO campagne van de provincie Utrecht onder medewerkers ging deze maand van start.
Je kunt je als organisatie ook officieel aan de MONO doelstellingen verbinden. Hiervoor is het convenant "Veilig gebruik smartfuncties in het verkeer" in het leven geroepen door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN), ANWB, Flitsmeister, Fietsersbond, Nederland-ICT en TeamAlert. Door het convenant te ondertekenen laat je zien dat je actief bijdraagt aan het voorkomen van afleiding in het verkeer door smartphone gebruik.
MONO – Daar kun je mee thuis komen!