Groen licht voor weginspecteurs
Hoe sneller de weg na een ongeval weer vrij en veilig is, hoe beter. Daarom doet Goedopweg een proef met 'slimme verkeerslichten' op de N201 in de provincie Utrecht. Via een app op hun diensttelefoon kunnen weginspecteurs van de provincie Utrecht voorrang aanvragen. De verkeerslichten springen vervolgens op groen, zodat de weginspecteurs sneller bij een calamiteit zijn om assistentie te verlenen.
Slimme verkeerslichten
Langs de N201 in Utrecht staan zogenoemde iVRI’s, ofwel intelligente Verkeersregelinstallaties. Deze slimme verkeerslichten kunnen met elkaar communiceren, aankomend verkeer herkennen en inspelen op de actuele verkeersdrukte. Een uitgekiende regeling op maat draagt niet alleen bij aan een betere doorstroming en verkeersveiligheid, maar is ook goed voor het milieu en de leefbaarheid. Wanneer (vracht)auto’s minder vaak hoeven te stoppen en hoeven op te trekken, vermindert de CO2-uitstoot en is er minder geluidsoverlast.

Hoe werkt het?
De nieuwste toepassing met de slimme verkeerslichten is het faciliteren van voorrang voor weginspecteurs bij een calamiteit. Via de app WISMeister van Be-Mobile, kunnen de weginspecteurs bij calamiteiten ‘absolute prioriteit’ aanvragen bij alle slimme verkeerslichten langs de N201. Wanneer een weginspecteur met prioriteit nadert, springt het verkeerslicht tijdig op groen. Op die manier kunnen ze sneller ter plaatse zijn bij incidenten zoals ongelukken en pechgevallen om assistentie te verlenen bij het vrijmaken van de weg en het verkeer regelen. In de toekomst is een app niet meer nodig, omdat deze techniek dan volledig in het voertuig geïntegreerd is.
"Met ‘prioriteit aan’ zijn we sneller ter plaatse. Bovendien rijd je met minder stress naar de locatie van het incident."
Marco Brons | Weginspecteur provincie Utrecht
Evaluatie en landelijke uitrol
Tijdens de proefperiode zijn de aanrijtijden verzameld en is de app geëvalueerd. De app voldoet aan de verwachtingen en levert de weginspecteurs naast een gemiddelde reistijdwinst van 15 procent, een vermindering van maar liefst 71 procent op het aantal stopmomenten op. De uitkomsten van de proef zijn waardevol voor de landelijke uitrol van intelligente verkeerslichten. Onderzoek moet uitwijzen in hoeverre deze toepassing kan worden uitgebreid naar andere slimme verkeerslichten in de regio Midden-Nederland.
In de regio Utrecht zijn inmiddels 40 verkeerslichten omgebouwd tot intelligente verkeerslichten. Het ombouwen van nog eens 60 verkeerslichten staat voor 2020 en 2021 op de planning. Deze techniek wordt ontwikkeld via Talking Traffic en is een belangrijke opstap naar de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s.
Groen licht voor fietsers
Slimme verkeerslichten zijn niet alleen geschikt voor gemotoriseerd verkeer. Ook fietsers met een ‘connected device’ kunnen gebruik maken van de techniek. Via een app detecteren de slimme verkeerslichten de fietser, zodat deze sneller groen licht krijgt. Momenteel worden slimme verkeerslichten voor fietsers getest op het kruispunt Pythagoraslaan-Archimedeslaan in het Utrechtse kantorenpark Rijnsweerd.