Hoe smaakt jouw digitale koffie?
Thuiswerken, online vergaderen, chatten in plaats van een praatje bij de koffieautomaat: voor ons bij Goedopweg en waarschijnlijk voor velen van jullie is er een hoop veranderd in korte tijd. Hoe gaat u daarmee om, als werkgever op afstand?
Thuiswerken
We lijken moeiteloos om te schakelen van werken op kantoor naar werken vanuit huis. De praktische invulling hiervan is in veel organisaties snel en goed geregeld. En er zijn veel online tips en best practises voor tooling voor werken op afstand, het inrichten van de thuiswerkplek, enzovoort. Heel fijn en helpend!
We zijn efficiënt en snel ook
Veel werk gaat gewoon door en vergaderingen worden telefonisch of virtueel gehouden. De effectiviteit lijkt een vlucht te nemen. We hebben hele efficiënte werkdagen en vinden dat dit gelijk foutloos moet gaan. Werk waar je soms drie dagen voor nodig had, lukt nu in een dag. Wat een winst! Met ook nog je eigen koffie erbij.
Maar onderschat de kantoorfunctie niet
Even snel een vraag stellen aan een collega, samen koffiedrinken of iets opvangen bij het koffieapparaat waarmee je verder kunt in je werk, valt nu tijdelijk weg. Dit informele contact is van onschatbare waarde voor werknemers. Hier aandacht voor hebben is ook nu belangrijk. Hoe organiseert u dit als werkgever op afstand? Er is zoveel mogelijk! Leuke activiteiten die snel zijn in te voeren en zorgen voor de nodige ontspanning tijdens een werkdag. Denk aan online koffiedrinken en bingokaarten met vragen voor collega’s onderling.
Persoonlijke aandacht
Het veel in calls zitten put werknemers sociaal uit. In 40 minuten vergaderen, wat normaal in een uur gebeurde, is tijdswinst. Maar zoals elke voordeel, heeft dit ook nadelen en brengt het risico’s met zich mee. Vragen als ‘hoe gaat het met je’ en ‘wat speelt er bij je’ worden snel overgeslagen.
Bel uw medewerkers
Daarnaast is de aanleiding niet zorgeloos. Medewerkers zijn bezorgd om familie, zijn niet bij belangrijke levensgebeurtenissen en we missen allemaal onze vrienden en ons dagelijkse leven. Iedereen reageert hier anders op. De een schiet in de actiemodus, de ander verstijft van angst en weer een ander laat niets merken. Blijf daarom aandacht besteden aan uw medewerkers. Bel ze met regelmaat om te vragen hoe het met ze gaat. En vergeet niet dat burn-out klachten of andere privé-situaties van medewerkers nog steeds belangrijk voor hen zijn, dat is niet ineens minder belangrijk of minder heftig door de pandemie.
Hulp bij uw vraagstuk
Ons werkgeversteam begrijpt heel goed wat u nu meemaakt. We staan middenin het veld van slim reizen en werken en zien ook zelf de gevolgen van het thuiswerken in onze omgeving. Van deze nood een deugd maken vraagt veranderen en leren, daar willen we u graag bij helpen.
We staan voor u klaar
Wilt u sparren over wat u nog meer kunt doen om de komende tijd zo goed mogelijk door te komen met uw organisatie? We staan telefonisch en online voor u klaar. We bespreken uw situatie en kijken samen naar (nieuwe) mogelijkheden. Via onze mobiliteitsscan kunnen we ook helpen de impact van thuiswerken zichtbaar te maken en te kijken hoe dit straks structureler deel van het samenwerken kan uitmaken.