Parkeerstrategie draagt bij aan oplossingen groeiende mobiliteit en verstedelijking
Hoe kan parkeren bijdragen aan het oplossen van de opgaven rondom groeiende mobiliteit en verstedelijking in de regio Utrecht? Dat is de grote uitdaging bij het opstellen van een parkeerstrategie waaraan U Ned samen met adviesbureau Empaction werkt.
Andere aanpak
De groeiende verstedelijking vraagt om een andere aanpak. Zonder ingrijpen stijgt het wagenpark in de regio met 150.000 voertuigen. Dit gaat niet op de bestaande wegen passen. Op dit moment vragen gemeenten in de regio Utrecht projectontwikkelaars te zorgen voor 1,4 parkeerplaatsen bij iedere nieuwe woning. Ook die ruimte voor het benodigde aantal parkeerplaatsen is er in de toekomst niet.
U Ned zet in de parkeerstrategie daarom onder meer in op:
- Wonen, werken, voorzieningen en groen dichter bij elkaar.
Korte afstanden nodigen uit tot meer lopen en fietsen. De realisatie van een fijnmazig non-stopfietsnetwerk. Door actieve mobiliteit te stimuleren ervoor zorgen dat de fiets de vanzelfsprekende eerste keuze wordt voor afstanden tot maximaal 15 kilometer. - De introductie van regionale P+R-locaties op grotere afstand van de Ring Utrecht.
Die locaties vangen het bovenregionale auto verkeer met een bestemming in het stedelijk kerngebied op. Dit met passend voor- en natransport via het ov-netwerk, de fiets en vormen van bedrijfsvervoer. Hierbij is de realisatie van een hoogwaardige ov-verbinding om de stad heen belangrijk. - Gedragsverandering door stimulerings- en ontmoedigingsbeleid.
Het aantal parkeerplaatsen beperken of betaald parkeren en/of betalen naar gebruik invoeren, moedigt fietsen, ov-gebruik en thuiswerken aan.
4 sporen
De parkeeraanpak van U Ned heeft 4 sporen. Niet alleen oplossingen voor het vraagstuk komen aan bod, maar er is ook aandacht voor draagvlak.
Ben je benieuwd naar de 4 sporen? Lees het artikel over de Utrechtse parkeerstrategie in het magazine van Vexpan, Platform Parkeren Nederland.