Spoorbrug in aanbouw
In Utrecht bouwt ProRail een extra spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal om ruimte te maken voor meer treinen. De gigantische spoorbrug van 3200 ton ligt klaar op de wal en wordt in november op zijn plaats 'gelegd'. Maar dat gaat zo maar niet. We bouwen eerst hulpbruggen voor de nodige ondersteuning.Hier komt een hulpbrug voor de spoorbrug De hulpbrug heeft uiteraard ook een fundering nodig Alles moet stevig genoeg zijn om de spoorbrug van 3200 ton te kunnen dragen De spoorbrug ligt in de buurt te wachten Hij weegt 3200 ton en moet bijna een kilometer worden verplaatst. Hier komt een hulpbrug voor de spoorbrug, net als aan de overkant.
Wat cijfertjes en een webcam
Medio november wordt de nieuwe spoorbrug over het
Amsterdam-Rijnkanaal geplaatst. De plaatsing van de brug op de
steunpunten neemt zo’n 12 uur in beslag. Het totale transport weegt 3200
ton. Voor het transport wordt een speciale weg aangelegd met 40.000 m3
puin en zand. De brug komt op 20 centimeter van de bestaande spoorbrug
te liggen. Voor de bouw van de 2 hulpbruggen worden 50 funderingspalen
in de bodem geboord. De voorbereidingen voor de bouw van de brug en
straks ook de plaatsing van de brug kun je live via onze webcams volgen.
Kijk mee op: www.prorail.nl/utrechtcentraal-leidscherijn.
Spoorverdubbeling Utrecht Centraal - Utrecht Leidsche Rijn
Om de groei van het treinverkeer mogelijk te maken, werkt ProRail aan de verdubbeling van het spoor tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Hiermee krijgt ook het laatste stuk spoor tussen Utrecht en Woerden vier sporen en is het spoorknooppunt Utrecht klaar voor de toekomst.
Bron: ProRail