Meer treinreizigers tevreden over NS
Het aantal treinreizigers dat NS een zeven of hoger geeft is in het eerste half jaar van 2018 gestegen. Het eerste half jaar van 2017 gaf 78% een zeven of hoger, nu is dat 84%. NS presteert daarmee boven de doelen die met de Rijksoverheid voor dit jaar zijn afgesproken.
Punctueel
Het aandeel van reizigers dat op tijd (of tot en met 4 minuten vertraging) op de bestemming aankwam steeg van 91,4 tot 93,1 procent. Mede door de verbeterde punctualiteit is de reizigerstevredenheid toegenomen. Vooruitkijkend naar 2019, het jaar waarin NS tussentijds geëvalueerd wordt, ligt NS voor alle 12 gestelde doelen op koers.
Elk jaar kiezen meer mensen voor de trein
NS president-directeur Roger Van Boxtel: “Het wordt gezien de reizigersgroei en de drukte op het spoor een enorme opgave om de prestaties van dit voorjaar vast te houden. We lopen tegen de grenzen van het systeem. Elk jaar kiezen meer mensen voor de trein. Daar zijn we blij mee. Tegelijk vergroot dat de kans op drukte en vertraging."
Zitplaats
De zitplaatskans op het reguliere spoor is vrijwel gelijk gebleven (2018: 95,5%, tegenover 95,2% in de eerste helft van 2017). Op de hogesnelheidslijn is de zitplaatskans gedaald. Er is hier sprake van een reizigersgroei van 19%. De zitplaatskans is door de groei in reizigers gedaald van 96,9% naar 94,9%. Doordat er op de HSL een nieuwe zitplaatsindicator is geintroduceerd voldoet het bedrijf toch aan de prestatie afspraken.