Veelgestelde vragen van werkgevers over thuiswerken en op locatie werken
Zit u als werkgever met vragen over thuiswerken, leidinggeven of reiskostenvergoeding? We hebben de veelgestelde vragen van werkgevers op een rijtje gezet. De informatie is afkomstig van de rijksoverheidwebsite.
Veelgestelde vragen
Moet ik mijn werknemers thuis laten werken?
Het kabinet roept werkgevers op om werknemers zo veel mogelijk thuis te laten werken. Daarnaast is de oproep aan u om de werktijden van uw werknemers zo veel mogelijk te spreiden.
Ik moet nu leidinggeven op afstand aan werknemers die thuiswerken. Hoe doe ik dat?
Het is belangrijk om als werkgever vertrouwen en begrip uit te spreken richting je werknemers die thuiswerken. Blijf actief met ze in contact en geef duidelijk aan wat je van hen verwacht. Lees meer hierover op arboportaal.nl.Mag ik de werktijden van mijn werknemers aanpassen? Het kabinet roept werkgevers op om de werktijden zo veel mogelijk te spreiden. U mag dus de werktijden van uw werknemers aanpassen.
Het merendeel van mijn werknemers werkt thuis. Mag ik hun reiskostenvergoeding stopzetten?
U mag de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer stopzetten wanneer de werknemers thuiswerken. Tenzij er andere afspraken gelden op grond van de cao of het arbeidscontract.
Kan ik mijn werknemers de toegang tot de werklocatie/kantoor weigeren?
Als werkgever bent u verantwoordelijk voor het bieden van een gezonde en veilige werkomgeving. Het weigeren van de toegang tot de werkplek kan daarbij horen.
Ik ben een werkgever binnen de vitale infrastructuur (zorginstelling, ziekenhuis etc.). Gelden er voor mij andere maatregelen?
Om te zorgen dat vitale sectoren zoals zorg, brandweer en elektriciteit blijven functioneren, is het belangrijk dat werkgevers en werknemers die geen klachten hebben, naar het werk komen.
Werknemers die thuiswerken, gemotiveerd en betrokken houden: hoe doe ik dat als werkgever?
Het is belangrijk om als werkgever vertrouwen en begrip uit te spreken richting werknemers die thuiswerken. Blijf actief met hen in contact en geef duidelijk aan wat er van ze wordt verwacht.