Op onze website maken wij gebruik van Social Media cookies. Deze zorgen ervoor dat jij video’s kunt zien en onze artikelen kunt delen. Door akkoord te gaan met deze cookies krijg jij dus een optimale beleving van onze website. Meer over de cookies lees je in onze cookie-verklaring.

  • Projecten
  • Over ons
  • FAQ
  • Contact
Goed op weg logo
  • Acties
  • Nieuws
  • Slim reizen
    • Vind een P+R
    • Carpoolplaatsen
    • Testcentra e-bikes
    • Fietsaanbieders
  • Speciaal voor
    • Werkgevers
    • MKB
    • Onderwijs
  • Gebieden
    • Westelijke Stadsboulevard (WSB)
    • Lage weide / De Wetering-Haarrijn
    • Stationsgebied Utrecht
    • Utrecht oost
  • Projecten
  • Over ons
  • FAQ
  • Contact
Goed op weg logo
  • Acties
  • Nieuws
  • Slim reizen
    • Vind een P+R
    • Carpoolplaatsen
    • Testcentra e-bikes
    • Fietsaanbieders
  • Speciaal voor
    • Werkgevers
    • MKB
    • Onderwijs
  • Gebieden
    • Westelijke Stadsboulevard (WSB)
    • Lage weide / De Wetering-Haarrijn
    • Stationsgebied Utrecht
    • Utrecht oost

Resultaten Project

Talking Traffic 2018

 Smart Mobility

Resultaten Project

Talking Traffic 2018


ITS/Smart mobility

Intelligente verkeersregelinstallaties, zogenaamde iVRI’s, kunnen het aankomende verkeer via apps en navigatiesystemen herkennen en wegbeheerders hierover informeren. Deze techniek wordt via Talking Traffic ontwikkeld en draagt bij aan de verkeersveiligheid en een betere doorstroming van fietsverkeer, openbaar vervoer en autoverkeer. Wegbeheerders bepalen welke verkeersstromen voorrang krijgen.

In totaal worden in de regio Utrecht meer dan 100 iVRI’s gerealiseerd en verbonden met de regionale verkeerscentrale. Hiervoor worden achterliggende systemen aangepast. Ook is er aandacht voor de veiligheid en cybersecurity. Met de informatiediensten, die binnen het programma Talking Traffic worden gerealiseerd, werken we aan een betere doorstroming en advies op maat voor reizigers in de regio Utrecht.

Amsterdamseweg - Amersfoort

In Amersfoort start er in de loop van 2018 op de Amsterdamseweg een proef gericht op een betere doorstroming voor fietsers. De slimme verkeerslichten zien bijvoorbeeld dat er een groep fietsers aankomt en kunnen dan zorgen dat het licht langer op groen blijft staan. Zo kan deze groep in één keer passeren. Bij succes gaan we dit in meerdere plaatsen in de regio toepassen.

N201 en Noordelijke Randweg - Utrecht

Op de Noordelijke Randweg in Utrecht en op de N201 gaan proeven met slimme verkeerslichten van start om het vrachtverkeer beter te faciliteren. Hierdoor hoeven zware vrachtwagens minder vaak te stoppen. Dat levert minder CO2-uitstoot en geluidsoverlast op en het verbetert de doorstroming. In Utrecht gaan we aan de slag met het optimaliseren van de verkeerslichten voor het openbaar vervoer.

iVRI's

De eerste vier slimme verkeerslichten in de regio Utrecht zijn geplaatst in Soest. Slimme verkeerslichten kunnen onderling communiceren en zijn in staat om aankomend verkeer te herkennen en prioriteit te geven.

Amsterdamseweg – gemeente Amersfoort
In Amersfoort start er in de loop van 2018 op de Amsterdamseweg een proef gericht op een betere doorstroming voor fietsers. iVRI’s ‘zien’ dat er een groep fietsers aankomt en kunnen zorgen dat het licht langer op groen staat. Zo kan de groep in één keer door het groene licht. Bij succes gaan we dit in meerdere plaatsen in de regio toepassen.

N201 – provincie Utrecht
Op de N201 is het potentieel van iVRI’s gemeten. En de eerste simulatieresultaten zijn veelbelovend: tussen Uithoorn en Vreeland verbetert de doorstroming voor autoverkeer tot 25%. Met name ter hoogte van het kruispunt N201 – Hofland bij hotel Mijdrecht vermindert de wachttijd. Vanaf oktober meten we de concrete effecten op de doorstroming in de praktijk.

Vanaf oktober starten we ook een pilot op de N201 om aan te tonen dat het mogelijk is om lokaal vrachtverkeer beter te laten doorstromen. Dit gebeurt door een speciale app toe te voegen aan de boordapparatuur van vrachtwagens van Brouwer Transport. iVRI’s zien hierdoor vrachtwagens aankomen en kunnen vervolgens de groentijd verlengen, om zo start- en stopbewegingen te beperken, de CO2-uitstoot terug te dringen en geluidsoverlast te verminderen.

Noordelijke Randweg – gemeente Utrecht
Op de Noordelijke Randweg in Utrecht gaan proeven met iVRI’s verkeerslichten van start om het vrachtverkeer beter te faciliteren. Hierdoor hoeven zware vrachtwagens minder vaak te stoppen. Dat levert minder CO2-uitstoot en geluidsoverlast op en het verbetert de doorstroming. In Utrecht gaan we ook aan de slag met het optimaliseren van de verkeerslichten voor het openbaar vervoer.

Wist je dat we ook een maandelijkse nieuwsbrief hebben?

Hiermee ontvang je de belangrijkste updates en nieuwste acties! We wijzen je ook graag even op ons privacybeleid

We wijzen je ook graag even op ons privacybeleid

goed-op-weg-logo

In Goedopweg werken de provincie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Amersfoort, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen aan een goede bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Utrecht.

Volg ons op


Acties
  • Hoe reis jij in coronatijd?
  • Ik fiets naar mijn werk op Lage Weide
  • Spaar voor beloningen met de Ik fiets app
  • Test gratis een week een e-bike of speed pedelec
  • Mobiliteitsscan werkgevers
P+R
  • P+R Westraven
  • P+R Papendorp
  • P+R Utrecht Science Park
  • P+R Berlijnplein
Nieuws
  • Meld je aan voor het online werkgeverswebinar:…
  • Inspiratiesessie Thuiswerken nu en straks met Ben…
  • Ondernemers en gemeente werken samen in Duurzame…
Over ons
  • Wie zijn wij
  • Portfolio
  • Resultaten
  • Veelgestelde vragen
Contact
  • info@goedopweg.nl
Resultaten
  • Alle resultaten

Volg ons op

  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy

© 2021 Goedopweg - Alle rechten voorbehouden