Eerste resultaten pilot ProRail ‘spreiden en mijden’

  • Meer dan de helft van de deelnemers heeft minstens 1x de ochtendspits gemeden. 15% deed dit zelfs meer dan 3x.

Begin dit jaar is ProRail in samenwerking met Goedopweg gestart met de pilot spreiden en mijden. Het doel van deze pilot is om inzicht te krijgen in hoe we medewerkers kunnen stimuleren om op dinsdag en donderdag buiten de spits te reizen (8.00 - 9.00 uur en 16.30 - 18.00 uur). Aan de pilot doen drie afdelingen (teams) van ProRail mee.

Een perron bij zonsondergang met een voorbij razende trein

Interventies

Samen met een focusgroep zijn er interventies bedacht om reizen buiten de spits te stimuleren. De interventies kunnen individueel uitgevoerd worden, maar er zijn ook interventies die door een team getest kunnen worden. Die worden nu in de pilot getest, tot en met september. De interventies worden via de leidinggevenden gecommuniceerd. Om teams en individuen op ideeën te brengen zijn digitale posters met interventies intern verspreid. Geregeld ontvangen de medewerkers een enquête om de voortgang te monitoren. Om de twee weken ontvangen de medewerkers een enquête om de voortgang te monitoren.

Eerste resultaten

Onderstaand de resultaten van de eerste enquête. Deze werd door 80 van de 200 mensen ingevuld.

Hoe vaak heb je de afgelopen week de ochtendspits gemeden?

Eerste conclusie – meer dan de helft van de deelnemers heeft minstens 1x de ochtendspits gemeden.

15% deed dit zelfs meer dan 3x. 

Hoe vaak heb je de afgelopen week de avondspits gemeden?

Eerste conclusie – meer dan de helft van de deelnemers heeft minsten 1x de avondspits gemeden.

Het aantal mensen dat de avondspits heeft gemeden komt overeen met het percentage dat de ochtenspits meed. Het gaat echter met name om verschillende mensen – oftewel, mensen die de ochtendspits niet mijden, mijden de avondspits.

Enkele redenen om niet de ochtendspits te mijden:

Respondenten gaven aan de spits niet te mijden omdat ze alleen met hun team op woensdag werken, ze op vakantie waren, ze de pilot te vrijblijvend vinden of altijd al op de fiets naar kantoor komen.

Individuele interventies

Gekozen individuele interventies

Buiten de avondspits naar huis reizen: 8

Buiten de ochtendspits reizen: 21

Duidelijk aangeven wanneer ik beschikbaar ben voor meetings: 3

Hybride werkdagen invoeren: 12

Op een andere dag dan dinsdag/donderdag reizen: 2

Op een andere manier naar kantoor reizen: 7

Zowel buiten de ochtend- als avondspits reizen: 7

Welke individuele interventies zijn niet gekozen?

•       Spitssporten; thuis of (samen met collega’s) rondom het kantoor sporten tijdens de spits

•       Eerder uitstappen - vanaf station Vaartsche Rijn of fiets vanaf station Overvecht

Teaminterventies

Welke teaminterventies werden gekozen?

Fysieke teammeetings op dinsdag en donderdag uitsluitend tussen 10 uur en 15 uur plannen: 5

Hybride vergaderen waar het kan: 29

Minder en/of kortere meetings plannen zodat we ruimte creëren in onze agenda’s waarmee buiten de spits reizen toegankelijker wordt: 1

Onderling het gesprek aan gaan over de mogelijkheden om buiten de spits te reizen - hoe gaan wij samen buiten de spits reizen, waar werken we (regiokantoor kan ook) en wat hebben we daarvoor: 5

Onze (vaste) teamdag/moment verplaatsen van dinsdag/donderdag naar maandag, woensdag of vrijdag: 7

Anders, namelijk... : 17

Leeg: 17