Veelgestelde vragen (FAQ)
Hier vind je alle veelgestelde vragen van Goedopweg.
Algemeen
<p id="isPasted">Onze producten, diensten en adviezen zijn beschikbaar voor de hele <a href="/gebieden">provincie Utrecht</a>.</p><p><span style="background-color: transparent; font-family: inherit;">Ons algemene adres is </span><a href="mailto:info@goedopweg.nl" style="font-family: inherit;">info@goedopweg.nl</a><span style="background-color: transparent; font-family: inherit;">. Werkgevers kunnen ons bereiken via </span><a href="mailto:werkgevers@goedopweg.nl" style="font-family: inherit;">werkgevers@goedopweg.nl</a><span style="background-color: transparent; font-family: inherit;">. En ben je op zoek naar slimme reisopties in de provincie Utrecht? </span><span style="background-color: transparent; font-family: inherit;">Kijk dan op </span><a href="http://verkeersverwachtingen.nl/" style="font-family: inherit;" target="_blank">verkeersverwachtingen.nl</a><span style="background-color: transparent; font-family: inherit;">. Daar vind je de optie die het beste bij jouw situatie past.</span></p>
<p id="isPasted">Goedopweg richt zich op het stimuleren van duurzame mobiliteit in de provincie Utrecht. Prettig en emissieloos reizen in 2050 voor iedereen, dat is onze grote ambitie. We zijn een onderdeel van het programma U Ned. Hierin werken rijk, provincie en gemeenten samen aan maatregelen voor de provincie Utrecht op het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en leefbaarheid. <span style="background-color: transparent; font-family: inherit;">Goedopweg voert de Korte Termijnaanpak (KTA) van U Ned uit. </span><br><br><span style="background-color: transparent; font-family: inherit;">Goedopweg gebruikt data om beslissingen te nemen. We formuleren concrete doelstellingen die passen bij de opdracht. Onze acties en programma's voor specifieke groepen kiezen we op basis van een voorafgaande berekening van het effect. We kijken altijd naar de uitkomsten en de impact van ons werk en passen onze werkwijze aan als dat nodig is.</span></p>
<p>Als Goedopweg werken de provincie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Amersfoort, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen. Samen maken we meer mogelijk. Vanuit onze gebundelde kracht gaan we in gesprek met bedrijfsleven, organisaties, scholen en wijken. We kunnen onze producten, diensten en adviezen kosteloos aanbieden omdat we overheid zijn en geen commerciële partij. Zo zijn we er voor iedereen die zich verplaatst of woont in de regio – werkgevers en werknemers, jongeren en ouderen, studenten, automobilisten, fietsers en ov-gebruikers. </p>
<p id="isPasted">Uiteraard gaan we zorgvuldig om met je gegevens. Hoe we dit precies doen lees je in ons <a href="/nl-nl/privacyverklaring">privacy statement</a>.</p>
Mobiliteitsscan
<p>Ja, inclusief de uren en het advies van de mobiliteitscoach. Als Goedopweg kunnen we onze producten, diensten en adviezen kosteloos aanbieden omdat we overheid zijn en geen commerciële partij. Zo zijn we er voor iedereen die zich verplaatst of woont in de provincie Utrecht – werkgevers en werknemers, jongeren en ouderen, studenten, automobilisten, fietsers en ov-gebruikers. </p>
<p>We helpen je bij het invoeren van de gegevens en we werken met handig templates. Ook kun je via een export uit je salarisadministratie gegevens makkelijk invoeren. De tijdsinvestering is afhankelijk van het aantal medewerkers en hoe diepgaand je de scan wilt doen. Maar hoe meer informatie je invult, hoe meer informatie je eruit kunt halen.</p>
<p>Ja, iedereen kan onze mobiliteitsscan aanvragen. Vanaf 50 medewerkers krijg je ook advies op maat van onze mobiliteitscoaches.</p>
<p>Wij hebben 2 weken nodig voor het verwerken van de gegevens. Daarna heb jij toegang tot een interactief dashboard. Daarin zie je in één oogopslag waar de kansen liggen. Ook kun je aan de knoppen draaien - letterlijk - om te zien wat veranderingen en andere manieren van reizen opleveren.</p>
2-minuten-scan
<p>Goedopweg wil graag iedere organisatie een passende oplossing bieden. Een enquête werkt beter pas goed als er veel reacties zijn, daarom raden we deze oplossing aan voor bedrijven vanaf 50 medewerkers. Voor kleinere bedrijven kunnen onze andere tools, zoals de <a href="/nl-nl/aan-de-slag/mobiliteitsindex" id="isPasted">MobiliteitsIndex </a>of de <a href="/nl-nl/aan-de-slag/mobiliteitsscan">mobiliteitsscan </a>een beter beeld geven van hun situatie en de mogelijke verbeteringen die doorgevoerd kunnen worden in het mobiliteitsbeleid.</p>
<p>Ja, inclusief de uren en het advies van de mobiliteitscoach. Als Goedopweg kunnen we onze producten, diensten en adviezen kosteloos aanbieden omdat we overheid zijn en geen commerciële partij. Zo zijn we er voor iedereen die zich verplaatst of woont in de provincie Utrecht – werkgevers en werknemers, jongeren en ouderen, studenten, automobilisten, fietsers en ov-gebruikers. </p>
Hybride werken plan
<p>Wat flexibeler zijn qua werkplek en werktijden heeft veel voordelen. Denk aan minder reistijd en reiskosten. En niet in de file staan. Veel medewerkers willen daarom deels thuiswerken. Met een Hybride Werken Plan schep je duidelijkheid over wat je van elkaar verwacht en welke randvoorwaarden er zijn.</p>
<p>Als Goedopweg kunnen we onze producten, diensten en adviezen kosteloos aanbieden omdat we overheid zijn en geen commerciële partij. Zo zijn we er voor iedereen die zich verplaatst of woont in de provincie Utrecht – werkgevers en werknemers, jongeren en ouderen, studenten, automobilisten, fietsers en ov-gebruikers. Samen werken we aan een goede bereikbaarheid en leefbaarheid van de provincie Utrecht. Het kosteloos aanbieden van een Hybride Werken Plan draagt hieraan bij.</p>
<p id="isPasted">Het Hybride Werken Plan beschrijft de volgende onderwerpen:</p><p><strong style="background-color: transparent; font-family: inherit;">HR/ arbo</strong></p><ul><li><span style="background-color: transparent; font-family: inherit;">Wie mag, kan en wil er werken op een andere plek?</span></li><li><span style="background-color: transparent; font-family: inherit;"></span>Op welke plekken kan dat dan?</li><li>Wanneer en op welke dagen?</li><li>Hoe zit het met vergoedingen? Etc.</li></ul><p><strong>Facilitair</strong></p><ul><li>Kan er arboproof gewerkt worden?</li><li>Verandert de rol van onze vaste werklocatie als we meer thuiswerken?</li></ul><p><strong>ICT</strong></p><ul><li>Is het technisch mogelijk?</li><li>Zijn de juiste ‘gereedschappen’ aanwezig?</li></ul><p><strong>Organisatie</strong></p><ul><li>Welk werk kan thuis of ergens anders?</li><li>Zijn er goede afspraken gemaakt over bereikbaarheid en communicatie?</li><li>En over verbonden blijven met elkaar en het bedrijf?</li><li>Zijn er duidelijke afspraken gemaakt over planning en productiviteit?</li></ul>
<p>We maken een plan voor de hele organisatie. Als het nodig is passen we het per vestiging aan.</p>
<p>Dat valt reuze mee. We vinden het belangrijk dat er een aanspreekpunt is in je organisatie die minimaal 2 uur per week beschikbaar is voor dit project. Vaak is dat degene die toch al bezig is met hybride werken en met onze ondersteuning veel sneller meters kan maken. Daarnaast vragen we tijd van HR, ICT en Facilitair bij het maken van een actieplan hybride werken. Meestal is gemiddeld een uur per week voldoende. Bij het uitvoeren van het actieplan kan het tijdsbeslag variëren. We vinden het ook belangrijk dat er draagvlak is binnen de directie/ management. We vragen daarom minstens twee keer een tot twee uur tijd voor discussie en besluitvorming.</p>
<p>Dat varieert per organisatie. We kunnen binnen 6 weken een visie en een plan van aanpak hybride werken met je ontwikkelen. Wij nemen daarin het voortouw. Daarna ga je zelf aan de slag met de uitvoering van het plan. De doorlooptijd daarvan is verschillend. Meestal ben je enkele maanden bezig om alle acties uit te voeren. Daarbij ondersteunen we gericht op basis van onze ervaring.</p>
<p>Aan het eind van het programma heb je een gedeelde visie op hybride werken in jouw organisatie. Bovendien heb je een plan van aanpak gemaakt en uitgevoerd, zodat hybride werken in de praktijk ook echt werkt.</p>
<p>Jazeker! Veel organisaties zijn al druk bezig met thuiswerken of hybride werken. Wellicht heb je al een visie op thuiswerken of wordt gewerkt aan allerlei randvoorwaarden op gebied van HR, ICT of huisvesting. We bekijken dan samen hoe we je verder kunnen helpen om hybride werken ook echt in de praktijk te verankeren. Maatwerk dus! Dat kan variëren van kritisch meekijken naar visie en aanpak tot het verzorgen van een pilottraining om leidinggevenden te helpen bij het implementeren van hybride werken. We denken graag met je mee over waar we het meeste waarde kunnen toevoegen om te zorgen dat jouw organisatie echt hybride gaat werken.</p>
MobiliteitsIndex
<p>Met de MobiliteitsIndex vergelijk je de mobiliteit van jouw bedrijf snel en eenvoudig met andere werkgevers uit dezelfde branche. Hoe sta je ervoor? Waar kun je met slimme en nieuwe oplossingen de meeste winst behalen? </p>
<p>Om de Mobiliteitsindex in te vullen heb je kennis nodig van het (mobiliteits)beleid van je organisatie. Overleg met onze mobiliteitscoaches als je twijfelt wie de juiste persoon is binnen jouw bedrijf.</p>
<p>Wij beschikken over de benchmark van industrie, groot- en detailhandel, logistiek, zakelijke dienstverlening, onderwijs, zorg, overheid, bouw, nutsbedrijven en Leisure.</p>
<p>Ja, inclusief de uren en het advies van de mobiliteitscoach. Als Goedopweg kunnen we onze producten, diensten en adviezen kosteloos aanbieden omdat we overheid zijn en geen commerciële partij. Zo zijn we er voor iedereen die zich verplaatst of woont in de provincie Utrecht – werkgevers en werknemers, jongeren en ouderen, studenten, automobilisten, fietsers en ov-gebruikers. </p>
<p>Direct na het invullen sturen we je het rapport via de mail. Hier staan naast de benchmark-resultaten ook adviezen in om direct aan de slag te gaan met het verbeteren van je mobiliteit. Heb je verder nog vragen, neem dan contact op met de mobiliteitscoach.</p>
De Goedopweg Wijzer
<p>Voor wat extra hulp plan je eenvoudig een digitaal halfuurtje in met één van onze mobiliteitsadviseurs. Is nog gratis ook.</p>
<p>Als Goedopweg kunnen we onze producten, diensten en adviezen kosteloos aanbieden omdat we overheid zijn en geen commerciële partij. Zo zijn we er voor iedereen die zich verplaatst of woont in de provincie Utrecht – werkgevers en werknemers, jongeren en ouderen, studenten, automobilisten, fietsers en ov-gebruikers. Samen werken we aan een goede bereikbaarheid en leefbaarheid van de provincie Utrecht. Het kosteloos aanbieden van een digitaal gesprek met een mobiliteitscoach draagt hieraan bij.</p>
<p>Helaas, onze Goedopweg Wijzer is er alleen digitaal.</p>
Vervoersapps
<p>Dit hangt af van de aanbieder. Er zijn verschillende aanbieders, bijvoorbeeld Amaze Mobility en Gaiyo. In de meeste vervoersapps kan in het overzicht worden aangegeven of een reis privé of zakelijk is. Sommige apps werken ook met een zakelijk en een privé account waardoor de reizen gescheiden blijven.</p>
<p>Dit verschilt per aanbieder. Er zijn verschillende aanbieders, bijvoorbeeld Amaze Mobility en Gaiyo. Deze apps zijn gratis te downloaden. Wel kan het zo zijn dat er eenmalig administratiekosten worden doorberekend.</p>
<p>Dat verschilt per aanbieder. Lees voor het downloaden eerst de privacyverklaring van een app via de appstore. Dan weet je hoe de app omgaat met je privacy. Daarnaast kun je erop letten dat je niet meer gegevens afstaat dan nodig is.</p>
Beleid
<p>Nee, als Goedopweg werken de provincie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Amersfoort, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen. Zo maken we meer mogelijk. Vanuit onze gebundelde kracht gaan we in gesprek met bedrijfsleven, organisaties, scholen en wijken. We kunnen onze producten, diensten en adviezen kosteloos aanbieden omdat we overheid zijn en geen commerciële partij.</p>
<p>Als Goedopweg kunnen we onze producten, diensten en adviezen kosteloos aanbieden omdat we overheid zijn en geen commerciële partij. Zo zijn we er voor iedereen die zich verplaatst of woont in de provincie Utrecht – werkgevers en werknemers, jongeren en ouderen, studenten, automobilisten, fietsers en ov-gebruikers. Samen werken we aan een goede bereikbaarheid en leefbaarheid van de provincie Utrecht. Het kosteloos aanbieden van een digitaal gesprek met een mobiliteitscoach draagt hieraan bij.</p>
<p>Ja zeker! Neem vooral een kijkje op onze pagina over <a href="/nl-nl/themas/hybride-werken">hybride werken</a>. Daar helpen we je snel op weg met een <a href="/nl-nl/aan-de-slag/hybride-werken-plan">Hybride Werken Plan</a>.</p>
Gebiedsaanpak
<p>Hoe je kunt aansluiten, verschilt per gebied. Niet elk gebied bevindt zich in dezelfde fase. Binnen het ene gebied werken organisaties al jaren samen aan bereikbaarheidsambities, terwijl in het andere gebied vooral op individueel niveau wordt gewerkt aan duurzame mobiliteit. Op de pagina van jouw gebied vind je de contactgegevens van de desbetreffende gebiedsregisseur, hij/zij helpt je graag op weg.
</p>
<p>Rond de gebiedstafel helpen we je met andere organisaties samenwerken aan één gedeelde visie. En aan een oplossing. Collectieve afspraken geven richting, maar zijn niet bindend.
</p>
<p>Ja, Goedopweg helpt werkgevers ook op individueel niveau met het maken van slimme keuzes. Met inzicht krijgen in de verbeterkansen en de vertaling naar passende maatregelen. Lees meer over de <a href="https://goedopweg.nl/nl-nl/aan-de-slag/mobiliteitsscan" id="isPasted" style=" text-align: left;" target="_blank">mobiliteitsscan</a> en <a href="https://goedopweg.nl/nl-nl/aan-de-slag/eerste-hulp-bij-mobiliteit" style=" text-align: left;" target="_blank">Eerste Hulp Bij Mobiliteit</a>.
</p>
<p>In de regio Utrecht zijn verschillende gebieden afgebakend. Op <a href="https://website-goedopweg-goedopweg.stream.prepr.io/ex_0,ey_264,eh_1440,ew_2560,w_1440/5suc5125b10k-provincie-2.png">deze kaart</a> zie je welke gebieden dit zijn. Sommige gebieden zijn al ver zijn in hun ambitie, terwijl andere gebieden nog in de opstartfase zitten of daarvoor. In alle gebieden brengt Goedopweg organisaties samen om te werken aan bereikbaarheid.
</p>
<p>Kleine bedrijven, grote organisaties, bedrijventerreinen of kantorenparken; alle werkgevers kunnen zich aansluiten bij een gebiedsaanpak. Ook overheden zijn een belangrijke speler. De gemeente maakt samen met de werkgevers in het gebied collectieve afspraken voor slimme en duurzame mobiliteit.
</p>
<p>Goedopweg heeft een regierol: we verbinden, inspireren en adviseren. Daar hebben we een beproefde werkwijze voor. Aan de gebiedstafel helpen we je om uitdagingen stap voor stap en samen op te pakken. We brengen grote en kleine organisaties én overheden bij elkaar en versterken plaatselijke netwerken. We helpen initiatieven opstarten met vernieuwende en praktische oplossingen. We laten je ook zien hoe andere gebieden hún mobiliteitsproblemen hebben opgelost. Als inspiratie voor je eigen succesvolle aanpak.
</p>
<p>Samen stellen organisaties in het gebied een collectieve ambitie op. Deze doelstellingen hangen samen met de uitdagingen die spelen in jouw gebied. Voorbeelden zijn: binnen vijf jaar de gezamenlijke CO2-uitstoot terugdringen. Of 30% minder werknemers in de spits. Of een mobiliteitsbeleid waarin de fiets boven de auto staat. Vervolgens vertalen deelnemende organisaties de ambities op individueel niveau door naar passende maatregelen.
</p>
<p id="isPasted">Bij Goedopweg helpen we individuele organisaties met het verduurzamen van hun mobiliteit. Maar wanneer bedrijven en organisaties – geografisch – bij elkaar in een gebied zitten, is een aanpak voor het hele gebied vaak veel effectiever. </p><p>Want duurzame bereikbaarheid, daarvoor zorg je samen met je buren. Of je nu een klein bedrijf, een grote organisatie, een bedrijventerrein of kantorenpark bent. Je kent immers allen het gebied waar je werkt en je staat voor dezelfde uitdagingen als het gaat om drukte, parkeerruimte, fietsroutes of openbaar vervoer. Samen heb je evenveel belang bij het oplossen van knelpunten. </p>