Samenwerking is het sleutelwoord bij de nieuwe buslijn 66
- Nieuwe buslijn sluit perfect aan op ploegendiensten.
- Samenwerking werkgevers en overheid maakt impact.
- Reistijd gehalveerd: ov nu wél een optie.
- Gratis buskaartjes stimuleren duurzaam reisgedrag.
- Publicatie
- 7 maart 2025
Stel je voor: je bent gevestigd op een bedrijventerrein dat slecht bereikbaar is met het openbaar vervoer. Toch blijkt uit data dat veel van je medewerkers best met het ov zouden kunnen én willen reizen. Hoe los je dit op en wie heb je daarbij nodig?

De juiste samenwerking
Op bedrijventerrein Het Klooster in Nieuwegein werd, dankzij samenwerking tussen werkgevers, de provincie Utrecht, gemeente Nieuwegein, Qbuzz en Goedopweg, een nieuwe buslijn gerealiseerd. Met een dienstregeling die perfect aansluit op de start- en eindtijden van ploegendiensten. Dit succesverhaal laat zien wat mogelijk is met de juiste samenwerking!
Bottleneck: ploegendiensten
‘Doordat Jooske, Teus en Dennis op de stoep stonden, werden wij getriggerd om samen met Goedopweg te gaan kijken naar mogelijkheden om ons mobiliteitsprobleem op te lossen’, zegt Martijn Waasdorp, Operations Manager bij DHL in Nieuwegein. Jooske van Bogerijen is gebiedsregisseur en Teus van Grootveld is mobiliteitsgids en Dennis Linneman is mobiliteitscoach bij Goedopweg.
De bereikbaarheid van Het Klooster werd vooral door de aankomende werkzaamheden aan de A27 echt een punt van aandacht. Met als grootste vraagstuk: hoe zorgen we dat meer medewerkers uit de auto stappen?
Jooske van Bogerijen
Gebiedsregisseur Stationsgebied Utrecht en A12-zone‘We hebben besloten om langs de deuren te gaan bij werkgevers in het gebied en vanuit een gedeelde urgentie samen op te trekken. Daarbij hebben we gekeken naar de manier waarop medewerkers naar hun werk komen. Er bleek veel potentie te zijn voor fietsstimulering én het openbaar vervoer. Maar met de verschillende werkgevers aan tafel bleek al snel dat er vanwege ploegendiensten een nieuwe oplossing moest komen. Want de bus die naar Het Klooster reed, sloot niet aan bij de start- en eindtijden van medewerkers. En je kunt ov-gebruik alleen stimuleren als er een bus rijdt met een passende dienstregeling.’
Actuele gegevens in kaart
‘Door de gezamenlijke aanpak voelden we echt een commitment om er samen met collega-werkgevers een succes van te maken’ vertelt Martijn. ‘We hebben via Goedopweg een digitale enquête uitgezet onder personeel en zo relevante data verzameld, zoals de dag en tijd waarop mensen naar hun werk komen en het vervoermiddel dat ze gebruiken. Die informatie ligt aan de basis van de aanvraag voor een extra buslijn. Want het animo om met ov te komen bleek er wel te zijn, maar vanwege de ploegendiensten en een reistijd van bijna 50 minuten vanaf Utrecht CS was ov eigenlijk geen optie. Met de nieuwe buslijn is die reistijd bijna gehalveerd! De drempel om met ov te komen is dus echt flink verlaagd.’
De start van buslijn 66
Een sterke case
De samenwerking met een aantal grote werkgevers uit het gebied is voor Goedopweg de sleutel tot succes geweest. Jooske:
Door samen op te trekken, konden we meer impact maken. De input vanuit werkgevers gecombineerd met de data en kennis van Goedopweg heeft in dit geval een hele sterke case gebouwd. Daarmee konden we naar de provincie, de gemeente Nieuwegein en vervoerder QBuzz om samen tot een oplossing te komen.
Jooske van Bogerijen
Gebiedsregisseur Stationsgebied Utrecht en A12-zoneMartijn van DHL is het daar volledig mee eens. ‘Voor alle werkgevers was het probleem hetzelfde: hoe krijgen we onze mensen op hun werk? Maar alleen sta je daar niet sterk genoeg in. Bovendien heeft Goedopweg kennis en informatie die wij niet hebben. Daardoor komen dan ook gemeente, provincie en vervoerder aan tafel. Goedopweg heeft hier de verbindende rol gespeeld die onmisbaar was voor een succesvol resultaat.’ Jooske: ‘En uit deze overleggen is uiteindelijk buslijn 66 van Utrecht CS naar bedrijventerrein Het Klooster als oplossing gekomen. De bus rijdt tussen 05.30 en 24.00 uur elk half uur en daarmee is ook het probleem voor de vroege en late ploegendiensten opgelost.’
Promotie met gratis buskaartjes
Werkgevers die met vraagstukken op het gebied van bereikbaarheid zitten, kunnen zich altijd bij Goedopweg melden. ‘Dat zou ik zeker doen’, zegt Martijn. ‘Hun aanpak heeft ons echt positief verrast en uiteindelijk heeft de samenwerking geleid tot iets dat we alleen niet voor elkaar zouden krijgen. Nu is het natuurlijk van belang dat de buslijn ook echt goed gebruikt wordt. Daarom promoten we die intern via onze team- en shiftleaders, staat er een bericht op intranet, hebben we er in onze ‘townhall’ aandacht voor en hebben we gratis buskaartjes om aan uitzendkrachten te geven.’ Jooske kijkt met voldoening terug op dit project. ‘Een hele nieuwe buslijn is wel een uitschieter als oplossing van onze vraagstukken, maar de essentie is dat we samen met werkgevers streven naar duurzame alternatieven voor een betere bereikbaarheid. Werkgevers kunnen Goedopweg altijd kosteloos om hulp vragen. Onze mobiliteitscoach ondersteunt bedrijven individueel met het verduurzamen van hun mobiliteitsbeleid. Daarnaast brengen we partijen bij elkaar en kijken samen met werkgevers naar mogelijke collectieve oplossingen.’

Ook werken aan de duurzame bereikbaarheid van jouw bedrijventerrein?
Neem contact op met TeusMeer nieuws van bedrijventerrein Het Klooster
Duurzaam en bereikbaar: hoe bedrijventerrein Het Klooster mobiliteit slimmer aanpakt

Toolkit voor werkgevers het Klooster: informeer medewerkers over de nieuwe buslijn 66

Van den Heuvel laadt zich op voor duurzaam bouwen
