Bedrijventerrein Lage Weide stapt op de elektrische deelfiets

  • Slimme last-mile oplossing voor bedrijventerreinen
  • Duurzamer én fitter naar het werk
  • Samenwerking werkgevers zorgt voor breed draagvlak
Publicatie
14 mei 2025
Laatst geupdate
16 mei 2025

Wanneer het laatste stuk van de reis naar werk niet goed bereikbaar is met het ov, dan is de elektrische deelfiets een goede oplossing voor je medewerkers! Werkgevers op bedrijventerrein Lage Weide kunnen erover meepraten. Daar bleek een eerste pilot met gratis elektrische deelfietsen zó succesvol dat die in samenwerking met werkgevers kon worden voortgezet. Ook interessant voor jouw bedrijventerrein? In dit artikel lees je hoe je zo’n project aanpakt en geven we concrete tips.

Last mile met de DOTT-deelfiets

Bedrijventerrein Lage Weide ligt pal aan de A2. ‘De A2 is filegevoelig, en dat wordt in de toekomst alleen maar erger’ zegt Nick Ottevanger, Gebiedsregisseur Utrecht West bij Goedopweg. Dat weet ook Roeland Tameling, parkmanager bij Parkmanagement Lage Weide. ‘Samen met Goedopweg kijken we naar slimme oplossingen waarmee we ons bedrijventerrein duurzaam bereikbaar houden.’ Nick vult aan:

We weten dat de ‘last mile’ een struikelblok is op Lage Weide. Medewerkers kunnen met openbaar vervoer wel in de buurt van hun werk komen, maar het laatste stuk is slecht of niet bereikbaar. Een pilot met DOTT-deelfietsen bood een stukje van de oplossing voor dat probleem. Met 110 deelfietsen verspreid over 19 hubs op Lage Weide, konden medewerkers tijdelijk gratis Dott-deelfietsen uitproberen. Daarnaast gaf de pilot het inzicht dat de fietsbereidheid van de medewerkers op Lage Weide groot is.

Nick Ottevanger

Gebiedsregisseur Utrecht West

Pilot duurzamer bereikbaar Lage Weide

Roeland Tameling licht de pilot voor een duurzamer bereikbaar Lage Weide toe.

Fietspotentie verzilveren met collectieve kracht

‘Goedopweg verbindt partijen die samen baat hebben bij een goede bereikbaarheid’, vervolgt Nick. ‘In het geval van de pilot waren dat Parkmanagement Lage Weide, de provincie Utrecht, de gemeente Utrecht en de werkgevers op bedrijventerrein Lage Weide. Onze mobiliteitsscan is vaak het startpunt. Je krijgt inzicht in het reisgedrag en de reispotentie van medewerkers en kunt op basis daarvan kansrijke duurzame alternatieven aantrekkelijker maken. Voor bedrijventerrein Lage Weide bleek de potentie voor de (elektrische) fiets voor woon-werk verkeer groot: 8.000 van de 25.000 medewerkers kunnen per fiets naar hun werk komen. Dat is bijna 1 op de 3 medewerkers! Deelfietsen zijn naast een last-mile oplossing, dus ook een manier om fietsen naar werk aantrekkelijker te maken.’ 

Wat is er nodig om een deelfietsen-pilot te laten slagen?

‘Samen met Parkmanagement Lage Weide maakten we hiervoor een plan’, vertelt Nick. ‘We onderzochten hoe ver mensen bereid zijn om te lopen naar een DOTT hub. En hoeveel hubs er minimaal op het bedrijventerrein nodig zijn om een goede dekking te hebben. Essentieel was dat er ook bij het NS-station in Maarssen een deelfietshub kwam. Dat station ligt niet in de gemeente Utrecht, maar is wel een aankomststation van veel medewerkers op Lage Weide. Een belangrijke schakel in het proces dus. In goed overleg met de gemeente Stichtse Vecht is het gelukt om daar een deelfietshub te realiseren. Een ander belangrijke voorwaarde was dat er altijd voldoende DOTT-fietsen beschikbaar moeten zijn bij elke hub. Als iemand een deelfiets wil gebruiken en maar de fietsrekken zijn leeg, dan was dat meteen ook de laatste keer. Mede door een subsidie van gemeente Utrecht konden we aan deze voorwaarde voldoen.’  

Doorslaand succes met een keerzijde

Bereikbaarheid van je organisatie is essentieel en je wilt ook graag fitte werknemers. Dan is zo’n project met elektrische deelfietsen natuurlijk een uitkomst. Maar subsidies, waardoor medewerkers de fiets gratis of tegen gereduceerd tarief kunnen gebruiken, blijven niet altijd bestaan. Als werkgever zul je moeten gaan mee-investeren. Op Lage Weide trekken we hierin samen op met werkgevers.

Roeland Tameling, parkmanager bij Parkmanagement Lage Weide

Nick vult aan: ‘Het doorslaand succes van deze pilot heeft ook een keerzijde. We hadden gedacht dat de pilot met gratis deelfietsen 3 jaar zou lopen. Maar er was zoveel belangstelling. Het budget was in 7 maanden op. Nu is er een vervolgpilot gestart waarbij medewerkers een eigen bijdrage van € 2,- per rit betalen. Daardoor is het gebruik enigszins gedaald. Werkgevers kunnen deze kosten vergoeden aan medewerkers, maar daar is vaak nieuw beleid voor nodig. Want afstanden binnen de tien kilometer vallen nu vaak buiten de reiskostenvergoeding. Samen met werkgevers werken we hieraan, maar dat kost tijd.’ Roeland: ‘We blijven onderzoeken aan welke knoppen we kunnen draaien om het gebruik blijvend aan te jagen.’ 

Enthousiaste ervaringen van een gebruiker

Dat de pilot een succes is, vind ook accountmanager Robert. Vlak nadat hij bij Ampère op Lage Weide ging werken, werd de pilot opgestart. ‘Ik hoorde het van mijn werkgever en ben gelijk ingestapt. Ik moest even mijn weg vinden, maar ik ben nu helemaal fan. Ik kom met de trein vanuit Gouda en reis dan met de elektrische deelfiets het laatste stuk. Voor mij is het een verbetering van mijn woon-werk verkeer. Ik kan het iedereen aanraden!’. 

Robert vertelt hoe het reizen met de DOTT-deelfiets hem bevalt

Stappenplan voor de opstart van een pilot

Een goede voorbereiding is meer dan het halve werk, volgens Nick. ‘De belangrijkste leerpunten voor bedrijventerreinen die een soortgelijke pilot willen starten, hebben allemaal met voorbereiding te maken.’ 

We zetten een aantal belangrijke stappen onder elkaar:  

  1. Verzamel zoveel mogelijk relevante mobiliteitsdata om inzicht te krijgen in waar reizigersstromen vandaan komen en de fietspotentie. De mobiliteitsscan van Goedopweg helpt hierbij. Daarnaast is vooronderzoek belangrijk: ga in gesprek met werkgevers en medewerkers over hun wensen zodat je kunt zorgen voor een goede dekking van hubs. Ook daar kan Goedopweg bij helpen. 
  2. Breng de juiste partijen bij elkaar: Parkmanagement voor de coördinatie, subsidies via lokale overheden, een aanbieder van deelfietsen zoals DOTT, een handige app voor gebruikers zoals Gaiyo. Goedopweg helpt graag als kickstarter en bij het leggen van de juiste contacten. 
  3. Neem werkgevers mee in de ontwikkelingen en maak afspraken over beleid. Goedopweg denkt graag met werkgevers mee over het verankeren van deelfietsvergoedingen in het mobiliteitsbeleid. 
  4. Breng samen het proces goed in kaart en maak duidelijk afspraken met alle betrokkenen over wie waar verantwoordelijk voor is. Hoe richt je een langdurige samenwerking in, óók na de pilot? 
  5. Werk verschillende scenario’s uit voor het verloop van het project en zorg dat je kunt opschalen en afschalen. Zo ben je op alle scenario’s voorbereid. Hoe ga je bijsturen als de pilot tegenvalt? Wat doe je als het extreem goed gaat? Hoe ga je verder als de subsidie op is? Hoe regel je een eigen bijdrage van medewerkers? 
  6. Zorg voor een brede lancering van de pilot richting werkgevers. Bijvoorbeeld met een campagne. 
Portretfoto Nick Ottevanger
We helpen je graag verder

Is de last mile voor de medewerkers op jouw bedrijventerrein ook een probleem?

Neem contact op met Nick

Ben jij werkgever op Lage Weide?

Jouw medewerkers kunnen met korting gebruik maken van de DOTT-deelfietsen. Er zijn hubs met elektrische fietsen op verschillende plekken op het bedrijventerrein én bij de stations Leidsche Rijn en Maarssen. Er geldt een eigen bijdrage van 2 euro per rit.