Deelmobiliteit in regio Utrecht: trends waar werkgevers nú op kunnen inspelen
- Direct aan de slag met onze menukaart
- Grip op kosten, meer keuzevrijheid medewerkers
- Slim reizen zonder eigen auto of fiets
- Publicatie
- 22 mei 2025
- Laatst geupdate
- 23 mei 2025
Een auto voor elke medewerker en een paar poolauto’s bij kantoor – dat traditionele plaatje is aan het veranderen. In de regio Utrecht zie je steeds vaker deelauto’s en elektrische deelfietsen in het straatbeeld. Dat noemen we deelmobiliteit: je gebruikt een voertuig wanneer je het nodig hebt, zonder er zelf eentje te bezitten. Het is makkelijk, flexibel én goed voor het milieu.
We spraken Menno, programmamanager deelmobiliteit bij Goedopweg, over wat er op dit moment gebeurt in de provincie en wat je daar als werkgever nú al mee kunt.
Dit is hét moment om deelmobiliteit een plek te geven in je mobiliteitsbeleid
Menno Bloem
Programmamanager Deelmobiliteit, Hubs & MaaSDeelmobiliteit steeds vaker buiten de stad en op bedrijventerreinen
Deelauto’s zijn allang niet meer alleen in Utrecht-stad te vinden. “We zien dat ze nu ook opduiken in omliggende gemeenten,” vertelt Menno. “Dat is goed nieuws voor werkgevers: je medewerker hoeft niet meer naar kantoor te komen om een bedrijfsauto op te halen. Die kan gewoon een deelauto in de buurt pakken voor een afspraak of de rit naar het werk.”
In 2026 verandert er nóg meer: er komt een netwerk van elektrische deelfietsen in vrijwel alle gemeenten rond Utrecht.
“Die fietsen komen niet alleen bij bus-, tram- en treinstations, maar ook in woonwijken, winkelcentra én op vele bedrijventerreinen,” zegt Menno. “En op sommige plekken – zoals op bedrijventerreinen in Nieuwegein, Vianen en Woerden – wordt zelfs gegarandeerd dat er altijd een fiets beschikbaar is. Dat is ideaal als er geen bus meer rijdt of als je werkt met wisselende diensten.”
Tips voor werkgevers
- Sta het gebruik van deelmobiliteit toe in je mobiliteitsregeling.
- Heb je nog poolauto’s? Overweeg om die te vervangen door een deelauto die overdag voor je medewerkers is, en ’s avonds voor mensen uit de buurt.
Op de menukaart van Goedopweg vind je een overzicht van mobiliteitskaarten, deelauto’s deelfietsen en apps.
Slim combineren met OV én grip op kosten
Reizen met de trein en het laatste stuk met een deelfiets of -auto: steeds meer mensen doen het. Het is flexibel, duurzaam én efficiënt.
“In de trein kun je werken en daarna de laatste kilometers afleggen met een fiets of auto,” vertelt Menno. “Dat scheelt tijd, vermoeidheid en files. En op bedrijventerreinen waar ’s avonds geen bus meer rijdt, is dit een ideale oplossing.”
Voor werkgevers levert dat niet alleen gemak op, maar ook besparingen. Want: een volledig OV-abonnement of een eigen leaseauto is lang niet altijd meer nodig.
“Er komen abonnementsvormen aan waarmee je als werkgever voor een vast bedrag per maand ritten kunt inkopen,” legt Menno uit. “En ook deelfietsen krijgen straks een maximumtarief per rit – vergelijkbaar met de kosten van een buskaartje. Zo weet je als werkgever precies waar je aan toe bent.”
Tips voor werkgevers:
- Maak het voor je medewerkers makkelijk om OV en deelvervoer te combineren. Activeer deelvervoer op je mobiliteitskaart of app, en werk met een budget of abonnement per maand. Zo geef je medewerkers de vrijheid om per reis te kiezen wat het handigst is – zonder dat het jou als werkgever verrast in de kosten.
Wat kun je nú al doen?
Wacht niet tot alles perfect is. Je kunt vandaag al beginnen. Maak deelmobiliteit toegankelijk voor je medewerkers en probeer het met een kleine groep uit. Je leert vanzelf wat werkt. Deelmobiliteit is niet alleen slim en duurzaam – het is ook verrassend betaalbaar. En medewerkers waarderen het dat ze kunnen kiezen hoe ze willen reizen.
Menno Bloem
Programmamanager Deelmobiliteit, Hubs & MaaS
Goedopweg helpt werkgevers in regio Utrecht met kosteloos advies op maat.
Neem contact op met JasonMeer over deelmobiliteit
Markt & overheid in gesprek: samen werken aan meer deelmobiliteit

Vijf redenen om deelmobiliteit aan te bieden vanuit jouw bedrijf

Gemeenten aan de slag met communicatie & gedragsverandering in deelmobiliteit
