Wat als je je mobiliteitsbeleid wél durft te vernieuwen? KPN laat het zien
- 20% groei in woon-werkverkeer op de fiets
- Duurzaamheid wordt zichtbaar én leuk met een slimme CO₂-app
- Van autostandaard naar fietsreflex
- Helder mobiliteitsbeleid op slechts twee A4’tjes
- Publicatie
- 20 oktober 2025
Bij KPN is de auto niet langer het vertrekpunt. De fiets kreeg de hoofdrol. En met succes. De organisatie maakte met lef en eenvoud korte metten met versnipperde regelingen. Geen dikke handboeken meer, maar een helder beleid van twee A4’tjes. Het resultaat? Ruim 1.250 medewerkers op de fiets, 20% meer fietskilometers en medewerkers die zelf het verschil willen maken.

Wat opvalt: medewerkers zijn trots op hun keuze, vertelt Carlo Steenvoorden - Head of Executive Rewards (HR) bij KPN. Niet omdat het moet, maar omdat het past bij wie ze willen zijn. De omslag in denken, van auto als vanzelfsprekend naar fiets als voorkeur, is zichtbaar in het gesprek op de werkvloer, in de cultuur en in het dagelijks gedrag. Dat maakt het beleid niet alleen succesvol, maar ook blijvend.
Eenvoud met impact
Lange tijd groeide het mobiliteitsbeleid van KPN organisch, als reactie op losse vragen of situaties. Maar in coronatijd en met de opkomst van hybride werken werd duidelijk: het moet anders. De doorbraak? Een nieuw beleid van slechts twee A4'tjes. Daarmee koos KPN voor eenvoud en duidelijkheid, met scherpe keuzes, minimale uitzonderingen en de fiets in de hoofdrol.
Als je beleid niet op twee A4'tjes kunt uitleggen, is het niet helder genoeg.
Carlo Steenvoorden, Head of Executive Rewards (HR) bij KPN
Van autostandaard naar fietsreflex
De echte verandering zat in het denken. Waar de auto jarenlang vanzelfsprekend was, is de fiets nu het uitgangspunt. Niet met verplichtingen, maar met slimme stimulansen:
- €0,40 per gefietste kilometer – ruim boven de fiscale norm
- Toegankelijke leaseconstructie voor kwalitatieve (elektrische) fietsen
- KPN legt €15 per maand bij op een leasefiets
- Positieve feedback via een app die CO₂-uitstoot spelenderwijs zichtbaar maakt
Deze omslag zorgt niet alleen voor ander reisgedrag, maar ook voor meer eigenaarschap en trots onder medewerkers.
Het werkt: de cijfers
- Ruim 1.250 medewerkers gebruiken nu een leasefiets
- 20% groei in gefietste woon-werk kilometers
- Meer dan twee keer zoveel medewerkers fietsen nu >100 km per maand
- Vooral nieuwe collega’s kiezen voor de fiets
We hebben het niet meer over auto's, maar over fietsen.
Prikkels, geen dwang
KPN kiest voor keuzevrijheid, met een duidelijke richting. Wie een auto nodig heeft, bijvoorbeeld monteurs of salesprofessionals, kan die blijven gebruiken. Voor anderen is de fiets aantrekkelijker gemaakt. Zo blijft het beleid eerlijk en effectief.
We dwingen niemand, maar wie duurzaam kiest, wordt beloond.
Spelenderwijs verduurzamen
Om duurzame gewoontes vast te houden, gebruikt KPN een app met avatars. Die laten zien hoeveel CO₂ je uitstoot of bespaart en vergelijken je met collega's. Zo ontstaat gesprek, bewustwording én plezier. Wie vaker met de auto reist, krijgt een grijze avatar. Duurzaam reizen levert juist een blije, groene smiley op.
Niemand praat over gram CO₂, maar wel over hun groene avatar.
Kosten, creativiteit en lef
De aanpak vroeg lef en creativiteit. De vergoeding van €0,40 per kilometer ligt ver boven de fiscale norm van €0,23, dus KPN moest financieel creatief zijn. En: hoe meer mensen fietsen, hoe hoger de kosten. Maar de opbrengsten – vitaliteit, betrokkenheid en duurzame cultuur – wegen daar ruimschoots tegenop.
De rol van de overheid
KPN laat zien wat er mogelijk is binnen de huidige kaders, maar wijst ook op het belang van overheidsmaatregelen. Door fiscale regels, infrastructuur en wetgeving beter af te stemmen op duurzame mobiliteit, wordt het voor alle werkgevers eenvoudiger om te verduurzamen. Zo kunnen voorlopers als KPN inspireren, maar hebben ook andere bedrijven de kans om aan te haken.
De les van KPN
Duurzame mobiliteit is een dynamisch proces: het is nooit 'af'. Het vraagt om lef, creativiteit en flexibiliteit. KPN heeft dit overtuigend bewezen. Ze maakten slimme keuzes, zoals het verhogen van de kilometervergoeding naar €0,40 per kilometer, ondanks de fiscale norm van €0,23 per kilometer. Dit motiveerde medewerkers om de fiets als vervoersmiddel te omarmen. Hoewel meer fietskilometers hogere kosten met zich meebrengen, wegen de voordelen op het gebied van vitaliteit, duurzaamheid en medewerkerstevredenheid hier ruimschoots tegenop.
KPN toont aan dat verduurzamen van mobiliteit niet stopt bij een eerste stap. Het is een proces van voortdurende vernieuwing, bijvoorbeeld door spelelementen en data-analyse in te zetten om het gedrag van medewerkers blijvend te beïnvloeden. Reisbeleid is nooit af.
Dit vraagt om moedige keuzes, vasthoudendheid en de bereidheid om te vernieuwen. Wie deze stap durft te zetten, krijgt er veel voor terug: vitale medewerkers, een sterker werkgeversmerk en een concrete bijdrage aan CO₂-reductie. Het mooiste? Duurzaamheid wordt hierdoor niet alleen haalbaar, maar ook leuk en motiverend voor zowel werkgevers als medewerkers.

Wil je, net als KPN, je medewerkers op de fiets krijgen? Wouter staat klaar om samen met jou aan de slag te gaan.
Plan vrijblijvend een afspraak in met WouterMeer best practices
Zo maakt ONVZ duurzaam reisbeleid concreet én haalbaar

Duurzame mobiliteit bij gemeente Utrecht: 5 vragen en antwoorden

Zo zet Arcadis kleine én grote stappen om mobiliteit te verduurzamen


Op de hoogte blijven van duurzame mobiliteit?
- Ontvang kennis, inzicht en inspiratie
- Maandelijkse nieuwsbrief