Auticon Nederland: “Duurzaamheid zit in ons DNA”

Publicatie
10 februari 2023
Laatst geupdate
16 juli 2024

Verduurzamen gaat bij het Utrechtse IT-bedrijf auticon Nederland (voorheen Specialisterren) als vanzelf. Sinds corona werken de meeste medewerkers vanuit huis. “Het zit zo in ons DNA om hier zelf over na te denken.”

Auticon is specialist in het leveren van IT-diensten zoals Data & Insights, RPA (Robotic process automation) en Software Testing. Wat het bedrijf nog meer uniek maakt, is dat het een sociale onderneming is die ernaar streeft om zoveel mogelijk mensen met autisme aan het werk te krijgen. Maar liefst 60 van de 75 werknemers heeft een vorm van autisme, 80 procent dus.

Talenten met autisme

“We geloven erin dat wanneer je mensen een goede werkomgeving en begeleiding biedt, je enorm veel talenten in huis kunt halen met autisme. We gaan uit van kwaliteit, in plaats van kijken waar mensen niet goed in zijn. Dat lukt ons al 15 jaar”, legt Hein Masseling, directeur Operations, bij auticon, uit. De medewerkers krijgen veel interne begeleiding, bijvoorbeeld in de vorm van teamcoaches en individuele jobcoaches.

Waar moet je rekening mee houden als je zoveel medewerkers met autisme in huis hebt? Als eerste moet er een prikkelvrije omgeving zijn, vertelt Masseling. “We hebben geen kantoortuin, maar een verdieping met allerlei losse kantoorruimtes, waar je met maximaal vier mensen tegelijk werkt. Alle ruimtes zijn verder geblindeerd, zodat mensen niet worden afgeleid door wat er op de gang gebeurt. Ook ligt er geluiddempend tapijt, zodat de geluiden niet te hard zijn.”

Thuiswerken voert de boventoon

Maar het meeste werk wordt niet meer vanuit kantoor gedaan. Momenteel werkt 80 procent van de medewerkers structureel vanuit huis. Slechts twee mensen komen nog alle dagen naar kantoor. Waren de IT-specialisten van auticon al jaren gewend om vanaf verschillende locaties in het land te werken, sinds corona voert thuiswerken echt de boventoon.

Met al die thuiswerkers hoeft auticon ook niet uit te kijken naar een nieuw kantoorpand, want het huidige pand biedt maar plek aan vijftig mensen.

De overstap naar thuiswerken tijdens corona ging heel soepel. Dat kwam volgens Masseling omdat het bedrijf al zo gewend was aan flexibel werken. “Onze teamcoach heeft enorm geholpen om het thuiswerken op gang te helpen, maar wat vooral hielp was dat we al een hele goede structuur hadden staan in de organisatie. We deden al voor corona alles in de Cloud, en waren al langer niet gebonden aan apparaten. Wat corona liet zien was dat contact ook online goed mogelijk is. Hybride werken bleek ook voor klanten goed werkbaar.”

"We hebben ontdekt hoe goed het werkt om vanaf huis te werken. Het scheelt voor veel van onze mensen enorm in prikkels. Ze hoeven niet naar kantoor te komen met de auto of het ov, waar er zoveel prikkels op je afkomen, zoals geluid, stank en drukte. Ze hebben veel meer tijd over voor andere dingen en dat levert hen meer energie op."

Anouk Volman - Specialisterren

Duidelijke structuur

Ondanks dat iedereen op afstand werkt, zorgt een planningsysteem voor duidelijke structuur. “Mensen kunnen er ’s ochtends naartoe en zien dan wat ze moeten doen die dag. Projecten en taken zijn overzichtelijk en duidelijk ingericht.

"We hebben regelmatig interne webinars, waarin updates worden gedeeld, en proberen zo nu en dan een activiteit te organiseren. We laten de keuze bij mensen of ze dan on- of offline meedoen. Veel van onze medewerkers komen gewoon liever niet naar kantoor, omdat ze zoveel prikkels ervaren. Ze vinden het wel leuk om iets speciaals te doen."

Duurzaamheid in het DNA

Omdat auticon een maatschappelijk bedrijf is, nemen veel medewerkers al zelf verantwoordelijkheid in de maatschappij, om de wereld te verbeteren, vertelt Masseling.

“Ik merk bijvoorbeeld dat steeds meer mensen vanuit intrinsieke motivatie elektrisch willen rijden. Het zit zo in ons DNA om hier zelf over na te denken, dat er weinig stimulans voor nodig is. Als we bijvoorbeeld een personeelsuitje organiseren, kijken we al naar wat we die dag eten. We gebruiken nauwelijks nog papier.

Er zijn weinig dingen waarin we nog verder kunnen verduurzamen, behalve ons leaseplan. We willen uiteindelijk de meeste leaseauto’s vervangen door elektrische auto’s. Het is echter nog niet nodig geweest om dit vanuit het bedrijf te stimuleren. Omdat er zoveel afspraken met klanten al plaatsvinden via Teams of Google Meet, zijn er ook account- of projectmanagers die helemaal geen leaseauto willen. Ze hebben liever een hoger salaris. Ook de noodzaak voor andere duurzaamheidsplannen is maar klein, zoals het aanbieden van fietsabonnementen.”

Kijken naar wat past bij je mensen

Is thuiswerken dan hét antwoord op de vraag hoe je duurzamer kan worden als bedrijf? Masseling pleit ervoor om vooral te kijken naar wat het beste past bij het bedrijf en de medewerkers. “Waar ligt de behoefte? Als ze wel naar kantoor willen komen, moet je daarvoor ook ruimte geven. Dan kun je ze meer gaan stimuleren om duurzame keuzes te maken in hun gedrag. Bij ons is dat dus niet aan de orde.”

Wat nog een voordeel is van thuiswerken is dat je als bedrijf veel breder kunt werven, gaat ze verder. “Zo kunnen er ook mensen uit Drenthe of Limburg bij ons werken. Dit zorgt voor meer mogelijkheden om nieuwe mensen te vinden.” Bovenal helpt het om een sociaal-maatschappelijk bewuste houding te hebben als werkgever, stelt Masseling. “Dat kan heel erg helpen met mensen inspireren. Als het echt intrinsiek vanuit DNA van je organisatie komt kan het ook een concurrentievoordeel worden richting andere bedrijven.”

Ook aan de slag met hybride werken of verduurzamen van mobiliteit?

Ook weten hoe je hybride werken kunt optimaliseren voor jouw organisatie? Of hoe je mobiliteit verder verduurzaamt? Neem dan contact op met één van de Goedopweg mobiliteitscoaches.

Maak een afspraak met een van onze mobiliteitscoaches

Een man drinkt koffie in de keuken thuis. In zijn hand een opengeklapte laptop.
nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Ontvang kennis, inzicht en inspiratie