Hybride werken en hoge energieprijzen

Publicatie
14 oktober 2022
Laatst geupdate
18 januari 2024

Thuiswerken of toch weer meer naar kantoor? Het is een vraag waar veel organisaties en medewerkers mee bezig zijn, nu hybride werkpatronen beginnen in te slijten in Nederland. Bij het beantwoorden van deze vraag spelen allerlei belangen die tegen elkaar afgewogen moeten worden om tot goede en duurzame werkpatronen te komen. De meeste organisaties beginnen net een beetje zicht te krijgen in de nieuwe werkpatronen en nu hebben we plotseling te maken met een nieuwe factor die impact kan hebben op de keuzes die individuen maken: de hoge energieprijzen.

In de kranten zijn de eerste berichten verschenen dat medewerkers misschien meer naar kantoor zullen komen deze winter. Dat scheelt namelijk hoge energie- en stookkosten. 

Interessant om eens vanuit werknemers te onderzoeken wat de impact kan zijn van de hoge prijzen voor gas en stroom in de afweging om wel of niet thuis te werken, zodat jij als werkgever daar goed op in kan spelen.

Kosten en vergoedingen bij thuiswerken

Hybride werken biedt keuzemogelijkheden voor werknemers. Ze kunnen bijvoorbeeld thuis of op kantoor werken. Bij het maken van die keuzes wegen ze diverse belangen van klanten, organisatie en team af tegen hun persoonlijke belangen. Persoonlijke belangen die een rol spelen bij hun werkplekkeuze hebben bijvoorbeeld te maken met werk-privébalans, reistijd en aard van de werkzaamheden. Daarnaast kunnen financiële belangen een rol spelen. Het persoonlijk belang is dus een van de elementen die mensen meewegen in hun keuzes.

De komende winter kunnen die financiële aspecten een zwaardere rol spelen in die keuze. Het is dan belangrijk om de afwegingen goed op een rijtje te zetten – waarbij je kosten en vergoedingen van thuiswerken afweegt tegen die van op kantoor werken. 

Als medewerkers thuiswerken gebruiken ze meer stroom, bijvoorbeeld voor laptops en verlichting. De kosten daarvan stijgen uiteraard wel, maar de impact op de kosten per dag zijn beperkt. Een standaard laptop verbruikt bijvoorbeeld tussen de 0,4 en 0,8 kWh stroom tijdens een achturige werkdag. Een kWh kostte volgens het CBS gemiddeld € 0,71 in september 2022.

De kosten voor verwarming kunnen groter zijn, zeker tijdens een dag waarin de temperatuur buiten niet boven nul komt. In een gemiddeld jaar zijn dat er overigens maar 6 in Nederland. Het hangt alleen sterk af van je persoonlijke situatie hoe hoog de kosten zijn. Hoe woon je? Is je huis geïsoleerd? Hoe wordt je werkruimte verwarmd? Wanneer zijn huisgenoten thuis en staat de verwarming sowieso aan?

Werknemers zullen deze berekeningen bij de hoge prijzen bewuster maken dan voorheen. Op een koude winterdag zullen de kosten vaak de thuiswerkvergoeding die veel werkgevers ter beschikking stellen overstijgen. In de zomer is de thuiswerkvergoeding trouwens dezelfde als in hartje winter – kijk dus niet alleen per dag, maar ook over het hele jaar heen om te beoordelen of de vergoeding reëel is.

Tips voor kostenbesparing op stookkosten bij thuiswerken

Natuurlijk kan het geen kwaad om na te denken over het beheersen van je stookkosten bij thuiswerken. We hebben een paar tips op een rijtje gezet.

  • Verwarm alleen je werkkamer als er verder niemand thuis is. Kijk daarbij ook naar mogelijkheden voor andere verwarmingsopties dan een CV. Een kleine elektrische of infrarood verwarming is soms goedkoper bij het verwarmen van een kamer.
  • Verschuif een deel van je werktijden naar momenten dat er huisgenoten thuis zijn en de verwarming sowieso aan gaat.
  • Maak gebruik van “restwarmte”. Als je normaliter de verwarming uitdraait als je het huis verlaat, duurt het een tijdje voor je woonkamer echt is afgekoeld. Tot die tijd kun je gebruik maken van de resterende warmte door in je woonkamer te werken.
  • Kies voor gezamenlijke thuiswerkdagen als je werkende huisgenoten hebt. Zo deel je de verwarmingskosten.

Kosten en vergoedingen bij op kantoor werken

Als medewerkers kiezen voor werken op kantoor hangen daar uiteraard ook kosten mee samen. De reiskosten bijvoorbeeld, waarvoor de vergoeding lang niet altijd kostendekkend is. Bovendien kost reizen (vaak onbetaalde) tijd. Ook dat is iets om mee te nemen in de afweging van het totaalplaatje.

Financiële overwegingen zijn niet de enige factoren die werknemers afwegen bij het maken van keuzes binnen hybride werken. Bovendien zijn de daadwerkelijke kosten afhankelijk van de individuele woon- en werksituatie, daarom is het heel belangrijk dat je als werkgever het gesprek hierover aangaat met je medewerkers.

Wat is het beste voor jou?

Het is duidelijk dat er geen one size fits all oplossing bestaat. En juist daarom is het handig dat er een onafhankelijke adviseur is die met je meedenkt over de mogelijkheden voor jouw organisatie. Susan Smulders, hybride werken expert vanuit Goedopweg, helpt je hier graag bij. Volledig kosteloos.

Man zit in de trein en is aan het werk op zijn laptop
nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Ontvang kennis, inzicht en inspiratie