Campagne moet mbo'ers op de fiets krijgen

Publicatie
19 mei 2022
Laatst geupdate
18 januari 2024

Mbo'ers fietsen steeds minder: ROC midden Nederland & Goedopweg starten fiets-challenge regio Utrecht

Sinds 2017 hebben ook mbo-studenten een studentenreisproduct, de ov-jaarkaart. Uit onderzoek blijkt dat zij in de ochtendspits 2,5 keer zo vaak het openbaar vervoer gebruiken als hbo- en wo-studenten. Deels ligt dit aan de reisafstand - mbo’ers wonen vaker thuis - maar fietsen heeft bij hen ook een slechter imago dan bij andere studenten. Het wordt vaker gezien als oncomfortabel en een beetje ouderwets. Daarbij is het ov voor hen gratis en is het voor veel studenten bovendien een gezellige ontmoetingsplaats.

Maar het ov is op sommige momenten overvol. Alle reizigers hebben last van deze drukte, ook de studenten zelf. Dat kan anders. Een campagne die maandag 23 mei wordt afgetrapt door gedeputeerde van de provincie Utrecht Arne Schaddelee en door campusdirecteur Eric Holtman van ROC Midden Nederland moet hier verandering in gaan brengen.

Fiets-challenge moet zorgen voor meer bewustwording en meer kennis

Goedopweg wil dit met de studenten zélf aanpakken. En zo werd de samenwerking gezocht met ROC Midden-Nederland waar vitaliteit en gezondheid belangrijke thema’s zijn. Studenten van de opleiding Mediavormgeving van ROC Midden-Nederland ontwikkelden met hulp van Goedopweg een campagne. Voor en door studenten dus.

De campagne bestaat uit posters, social posts en een video en roept studenten op om de reeds bestaande Ikfiets-app te downloaden en mee te doen aan de speciale challenge voor mbo’ers.

Gewoontegedrag doorbreken is lastig en er is een lange adem voor nodig. Doel van deze campagne is daarom in eerste instantie bewustwording bij de studenten. Goedopweg wil samen met de studenten leren wat er op de langere termijn nodig is voor duurzame gedragsverandering.

Aftrap op 23 mei 2022

Tijdens de aftrap van de campagne kunnen de studenten tussen 10.00 en 14.00 uur gratis hun fiets laten checken én pimpen op de locatie van ROC Midden-Nederland in Amersfoort. Ook kunnen ze een smoothie bij elkaar fietsen.

De stagiaires hebben een campagne gebouwd op wat de doelgroep, hun medestudenten, dusdanig aanspreekt dat ze hiervoor wellicht willen veranderen. Ze hebben gekozen voor het thema Toekomst en maken slim gebruik van gadgets, freebees en samen dingen doen. Door de app te downloaden en mee te doen, dingen studenten mee naar mooie prijzen, van giftcards tot een MacBook Air en van een abonnement op een sportschool tot een VanMoof E-Bike. De campagne loopt van 23 mei tot 12 september 2022.

Over ROC Midden-Nederland

ROC Midden-Nederland verzorgt met zo’n 1750 medewerkers het onderwijs voor ongeveer 18.000 studenten. Ons onderwijsaanbod is ondergebracht in 13 mbo-colleges, VAVO Lyceum en Bedrijfsopleidingen met locaties in Utrecht, Amersfoort en Nieuwegein. Wij gaan voor het succes van onze studenten. Aan dat succes werken we samen met onze studenten en met gemeenten, werkgevers, (koepel)organisaties, onderwijs- en maatschappelijke instanties zodat ons onderwijs goed aansluit op de beroepspraktijk van nu èn morgen.

We zijn Goedopweg in de regio Utrecht

In Goedopweg werken de gemeenten Amersfoort en Utrecht, de provincie Utrecht, Rijkswaterstaat Midden-Nederland en het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat samen aan een bereikbare en duurzame regio Utrecht, waar het prettig wonen, werken en recreëren is. We dragen leuke, nieuwe en slimme manieren van reizen aan, passend bij ieders reisbehoefte.

Werken aan duurzame bereikbaarheid

Weten welke duurzame oplossing past bij jouw organisatie? Bekijk een van onze oplossingen of neem direct contact op.

Vrouw die in de trein een boek leest en naar buiten staart
nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Ontvang kennis, inzicht en inspiratie