Stap 2: regel de randvoorwaarden voor hybride werken in
Om duurzaam en gezond hybride te werken is het belangrijk om randvoorwaarden op het gebied van HR en arbo, ICT en facilitair te realiseren. Wellicht zijn in je bedrijf de meeste zaken prima op orde, maar het is aan te raden om de stand van zaken regelmatig te checken. Daarvoor kun je bijvoorbeeld een checklist van onze thuiswerkexpert gebruiken.
HR en arbo
Vanuit HR kunnen onderandere de volgende aspecten spelen: aanpassingen van contracten, reiskosten- en thuiswerkvergoedingen, inrichting van de thuiswerkplek, vernieuwing van je trainingsaanbod en inventarisatie en evaluatie van arbo-risico’s (een RI&E). Het inregelen van HR-randvoorwaarden is een must als goed werkgever en zorgt ervoor dat medewerkers in een nieuwe setting goed en gezond kunnen werken – zowel fysiek als sociaal.
ICT
De meeste organisaties bieden voldoende middelen om ook buiten kantoor effectief te werken. Op ICT gebied gaan de ontwikkelingen echter snel en het is dus belangrijk om regelmatig te blijven evalueren of randvoorwaarden rond hardware, software, mobiele communicatie en beveiliging(!) op orde zijn.
Facilitair
Zeg hybride werken en veel mensen denken al snel aan thuiswerken en de veranderende rol van kantoor. Hoeveel ruimte hebben we nodig en hoe moet ons kantoor er uitzien, zijn twee belangrijke vragen voor facilitair managers. Een passend kantoor kan zeker helpen om effectief hybride te werken. Het is echter zelden nodig om je hele omgeving op de schop te nemen. Met kleine aanpassingen kom je al een heel eind.
Handig en direct te gebruiken; Beleidsteksten Hybride Werken
Om direct een praktische oplossing te bieden hebben we een document opgesteld met daarin een beleidstekst voor 'Hybride Werken'. De tekst kan, na aanpassing en juridische check worden ingezet als aanvulling op de arbeidsvoorwaarden of in een mobiliteitsplan.