Je bent aantrekkelijker als werkgever in een moeilijke arbeidsmarkt
Onderzoek wijst uit dat medewerkers hybride werken heel belangrijk vinden. Na de ervaringen in coronatijd wil maar een heel klein percentage volledig terug naar kantoor. Sterker nog, medewerkers willen gemiddeld 50% van hun tijd thuiswerken. In de huidige (en toekomstige) krappe arbeidsmarkt is hybride werken dus een belangrijk instrument om medewerkers te vinden én te binden. Bovendien biedt hybride werken mogelijkheden om in een grotere geografische vijver te vissen, parttimers meer uren te laten maken en oudere medewerkers langer in het arbeidsproces te houden.
Je medewerkers zijn en blijven duurzaam inzetbaar
De voorkeur van werknemers voor (deels) thuiswerken rust op vier pijlers. Met stip op nummer een staat de vermindering van reistijd. Ten tweede biedt het mogelijkheden om werk en privé op een flexibeler manier te combineren. Vervolgens geven veel mensen aan dat ze thuis met meer focus en concentratie werken zodat ze betere kwaliteit kunnen leveren. Tenslotte ervaren medewerkers meer autonomie, een diepgevoelde basisbehoefte van mensen. Al deze aspecten dragen positief bij aan de vitaliteit en gezondheid van het overgrote deel van de werknemers.
Hybride werken biedt ruimte voor mensen om eigen keuzes te maken.
Niet iedereen vaart wel bij (veel) thuiswerken. Ongeveer 1/5 van de medewerkers ervaart extra belasting. Sommige mensen hebben een voorkeur om werk en privé strikt te scheiden en vinden dat thuis lastig. Bovendien heeft niet iedereen een woonsituatie waarin ze gezond en prettig kunnen werken. Niet iedere starter op de arbeidsmarkt heeft bijvoorbeeld zelfstandige woonruimte die geschikt is om thuis te werken. Ook is voor sommigen het sociale contact in de organisatie een belangrijke drijfveer om naar kantoor te komen. Jongeren zijn bijvoorbeeld nog bezig om hun netwerk op te bouwen en alleenstaanden prefereren soms de dynamiek van kantoor boven de stilte in hun eigen huis. Hybride werken biedt ruimte voor mensen om eigen keuzes te maken. Het is nooit een one-size-fits-all-oplossing.
Wil je meer weten over het Hybride Werken Plan?
Je klanten beter van dienst zijn
Naast voordelen voor medewerkers, je bedrijf en de maatschappij, zijn er ook pluspunten voor je klanten. Dat wordt nog wel eens vergeten in organisaties. Hybride werken biedt namelijk mogelijkheden om je dienstverlening flexibeler in te richten. Op afstand kun je mensen sneller bijschakelen. Je kunt bijvoorbeeld op zeer korte termijn je capaciteit om telefoontjes te beantwoorden bij een plotselinge piek vergroten als mensen vanaf huis kunnen inloggen. Ze hoeven immers niet te reizen en zijn direct online. Ook kun je gemakkelijker een specialist op afstand betrekken bijvoorbeeld bij een klantgesprek. Iemand kan zonder reistijd en voor een kort onderdeel meedenken en meteen actie ondernemen indien nodig.
Hybride werken biedt dus niet alleen mogelijkheden om je CO2 uitstoot te reduceren. Je kunt het ook inzetten ten bate van je medewerkers en klanten. Alle reden om de mogelijkheden voor thuiswerken bewust aandacht te geven in je organisatie. Want alleen roepen dat thuiswerken mag is in de meeste bedrijven niet voldoende om te komen tot een nieuwe manier van (samen)werken.
Wij helpen je kosteloos op weg bij het maken van een Hybride Werken Plan.
Neem contact op met onze mobiliteitsadviseurs of plan direct een oriënterend gesprek in met onze expert hybride werken.
Maak een afspraak, en meld je aan!