Fietsen stimuleren is ook voor werkgever voordelig
In Nederland pakken we per persoon gemiddeld 267 keer per jaar de fiets. ‘We’ zijn vooral studenten en scholieren, en gepensioneerden. Om naar ons werk te gaan, nemen we nog steeds liever de auto. Daar valt dus nog winst te behalen! Werkgevers zouden fietsen naar het werk nog meer kunnen aanmoedigen. Dat is namelijk niet alleen goed voor het milieu en de gezondheid van medewerkers, maar heeft ook voordelen voor de werkgever.
Gelukkige en gezonde medewerkers
De fysieke en mentale gezondheid van medewerkers gaat vooruit met fietsen. Beweging en frisse lucht verlagen stress en verhogen de productiviteit. Ook verlaagt fietsen de kans op hart- en vaatziekten en mentale ziekten zoals depressies. Uit onderzoek van TNO blijkt dat medewerkers die fietsen zich gemiddeld één werkdag per jaar minder vaak ziek melden. Een zieke medewerker kan je al snel 250 euro per dag kosten. Betrek een fietsplan dus zeker in een vitaliteitsplan. Zo help je medewerkers om gezonder te leven.
Minder vervuiling, beter bereikbaar
Fietsen stoot weinig tot geen CO2 uit. Ter vergelijking: een benzineauto stoot 0,22 kg CO2 uit per kilometer en een dieselauto 0,27 kg. Een elektrische fiets op grijze stroom gemiddeld slechts 0,007 kg per km en een gewone fiets stoot uiteraard geen CO2 uit. Daarnaast zijn fietsen stiller en zorgen ze voor een betere verkeersdoorstroming, minder overlast voor omwonenden en een betere bereikbaarheid. Een werkgever die fietsen stimuleert is dus milieu- én omgevingsvriendelijk!
Bespaar op parkeerkosten
Wist je dat er op één parkeerplek maar liefst zeven fietsen passen? Als je wilt besparen op parkeerkosten, dan is het slim om fietsen te stimuleren. Dat kan bijvoorbeeld met een parkeerlimiet voor auto's. Lees in dit artikel meer over parkeren.
De leasefiets
Een van de bekendste opties is ‘een (elektrische) fiets van de zaak’. Een constructie die we kennen van ‘de auto van de zaak’. De werkgever is eigenaar en stelt een fiets beschikbaar voor gebruik. Dit kan belastingvrij en de waarde van de fiets valt in de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR). Daarnaast hoeft een werkgever geen reiskostenvergoeding te betalen wanneer hij een fiets beschikbaar stelt. Lees meer over de ‘fiets van de zaak’.
Voor de werknemer is het voordelig om een fiets te gebruiken via de werkgever. De werknemer betaalt een bijtelling voor privégebruik van 7%. Afhankelijk van de prijs van de fiets, komt dit neer op een klein bedrag per maand. Wil je fietsen nog aantrekkelijker maken? Kies er dan voor om als werkgever de bijtelling te vergoeden en te ontzorgen in onderhoud en reparatie. Ook kun je ervoor kiezen om de reiskostenvergoeding (kilometervergoeding) in stand te houden. Merk daarbij wel op dat de werknemer daar belasting over betaalt.
Fiscale voordelen voor werkgever en werknemer
Kan of wil je als werkgever niet de volledige kosten van een fiets betalen? Dan zijn er andere mogelijkheden. Een werknemer kan een fiets ‘ruilen’ tegen een deel van het brutoloon of bovenwettelijk verlof. De werkgever hoeft dan minder sociale lasten te betalen, omdat er een deel van het loon wordt ingeleverd tegen een fiets of vergoeding.
Koopt de werknemer een fiets met een deel van het brutoloon? Dan levert dit een belastingvoordeel op voor de werknemer. Lees hier meer over de fiscale gevolgen.
Dat is het belonen waard!
Miranda heeft via haar werkgever een e-bike van 1000 euro gekocht met een renteloze lening. Ze woont op 10 km afstand en wil 4 dagen in de week gaan fietsen naar haar werk. Met haar werkgever heeft ze afgesproken om de kilometervergoeding van 0,23 cent tijdelijk in te zetten om de fiets terug te betalen. Dat komt neer op een aflossing van 67 euro per maand. Na 15 maanden is de fiets terugbetaald en krijgt ze haar reiskosten weer uitgekeerd. Werkgever, Miranda én het milieu zijn blij met deze oplossing!
Miranda ging voorheen 4 dagen per week met de auto:
- 0,22* x 80km (heen en terug) = 17,6kg CO2-uitstoot per week.
- 48 werkweken x 8,8 = 844,8kg CO2-uitstoot per jaar.
Miranda fietst nu 4 dagen in de week
- 0,007 x 80km (heen en terug) = 0,56kg CO2-uitstoot per week.
- 48 werkweken x 0,56kg = 26,88kg CO2-uitstoot per jaar.
Door te fietsen stoot Miranda 817,92kg minder Co2 uit per jaar.
*De uitstoot van een benzine-auto is 0,22kg per km.
Steeds meer mogelijkheden
Sinds 2020 zijn de regels voor zakelijk fietsen een stuk eenvoudiger gemaakt. Een werkgever kan kiezen voor een leasefiets, vergoeding of verstrekking. Er is meer ruimte om een fietsplan zelf in te richten en om dit eventueel te combineren met de reiskostenvergoeding. De werkgever mag hiervoor ook een bijdrage vragen van de werknemer die de fiets ook privé mag gebruiken. Een nieuwe fiets, e-bike of speedpedelec wordt zo ook aantrekkelijker voor werknemers (én zzp’ers). Kortom: een fietsplan kan tegen een relatief lage investering veel opleveren!
Wil je verder? Vragen mag altijd
Onze mobiliteitscoaches denken graag met je mee over wat het beste bij jouw bedrijf past. Neem contact op met de Mobiliteitcoach!
Eerste Hulp bij Mobiliteit
Wil jij de mobiliteit binnen jouw organisatie aanpakken? Dan zijn er zes belangrijke thema's op weg naar duurzaamheid en succes. Wij hebben voor jou de belangrijkste informatie per thema op een rijtje gezet. Als je je aanmeldt voor Eerste Hulp bij Mobiliteit, ontvang je precies de informatie waar jij geïnteresseerd in bent.
Lees hier alle artikelen in de serie Eerste Hulp bij Mobiliteit
- Hoe krijg je medewerkers mee in je mobiliteitsbeleid?
- Mobiliteit en gedrag in de praktijk. Drie manieren om medewerkers mee te nemen in verandering
- Vijf redenen om deelmobiliteit aan te bieden vanuit jouw bedrijf
- Aan de slag met deelmobiliteit: hoe doe je dat?
- Is het tijd voor een stekker in je bestelauto’s?
- Aan de slag met elektrisch vervoer in je bedrijf
- Fietsen stimuleren is ook voor werkgever voordelig
- Aan de slag met een fietsplan
- Groene arbeidsvoorwaarden: dit zijn de voordelen
- Aan de slag met groene arbeidsvoorwaarden
- Aantrekkelijker én duurzamer werkgeverschap met hybride werken
- Vier stappen om hybride werken te verankeren in jouw organisatie
- Reizen met ov: goed voor jouw bedrijf én medewerkers
- Nu aan de slag met ov in je mobiliteitsbeleid
- Dit is waarom jouw bedrijf niet zonder parkeerbeleid kan
- Parkeren met beleid: 6 ideeën om zelf je parkeerbeleid te sturen
Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?
- Maandelijkse nieuwsbrief
- Ontvang kennis, inzicht en inspiratie