Fietsen stimuleren is ook voor werkgever voordelig

Publicatie
20 december 2022
Laatst geupdate
7 december 2023

In Nederland pakken we per persoon gemiddeld 267 keer per jaar de fiets. ‘We’ zijn vooral studenten en scholieren, en gepensioneerden. Om naar ons werk te gaan, nemen we nog steeds liever de auto. Daar valt dus nog winst te behalen! Werkgevers zouden fietsen naar het werk nog meer kunnen aanmoedigen. Dat is namelijk niet alleen goed voor het milieu en de gezondheid van medewerkers, maar heeft ook voordelen voor de werkgever.

Een fietser rijdt over een fietspad door de stad

Gelukkige en gezonde medewerkers

De fysieke en mentale gezondheid van medewerkers gaat vooruit met fietsen. Beweging en frisse lucht verlagen stress en verhogen de productiviteit. Ook verlaagt fietsen de kans op hart- en vaatziekten en mentale ziekten zoals depressies. Uit onderzoek van TNO blijkt dat medewerkers die fietsen zich gemiddeld één werkdag per jaar minder vaak ziek melden. Een zieke medewerker kan je al snel 250 euro per dag kosten. Betrek een fietsplan dus zeker in een vitaliteitsplan. Zo help je medewerkers om gezonder te leven.

Minder vervuiling, beter bereikbaar

Fietsen stoot weinig tot geen CO2 uit. Ter vergelijking: een benzineauto stoot 0,22 kg CO2 uit per kilometer en een dieselauto 0,27 kg. Een elektrische fiets op grijze stroom gemiddeld slechts 0,007 kg per km en een gewone fiets stoot uiteraard geen CO2 uit. Daarnaast zijn fietsen stiller en zorgen ze voor een betere verkeersdoorstroming, minder overlast voor omwonenden en een betere bereikbaarheid. Een werkgever die fietsen stimuleert is dus milieu- én omgevingsvriendelijk!

Bespaar op parkeerkosten

Wist je dat er op één parkeerplek maar liefst zeven fietsen passen? Als je wilt besparen op parkeerkosten, dan is het slim om fietsen te stimuleren. Dat kan bijvoorbeeld met een parkeerlimiet voor auto's. Lees in dit artikel meer over parkeren.

De leasefiets

Een van de bekendste opties is ‘een (elektrische) fiets van de zaak’. Een constructie die we kennen van ‘de auto van de zaak’. De werkgever is eigenaar en stelt een fiets beschikbaar voor gebruik. Dit kan belastingvrij en de waarde van de fiets valt in de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR). Daarnaast hoeft een werkgever geen reiskostenvergoeding te betalen wanneer hij een fiets beschikbaar stelt. Lees meer over de ‘fiets van de zaak’.

Voor de werknemer is het voordelig om een fiets te gebruiken via de werkgever. De werknemer betaalt een bijtelling voor privégebruik van 7%. Afhankelijk van de prijs van de fiets, komt dit neer op een klein bedrag per maand. Wil je fietsen nog aantrekkelijker maken? Kies er dan voor om als werkgever de bijtelling te vergoeden en te ontzorgen in onderhoud en reparatie. Ook kun je ervoor kiezen om de reiskostenvergoeding (kilometervergoeding) in stand te houden. Merk daarbij wel op dat de werknemer daar belasting over betaalt.

Fiscale voordelen voor werkgever en werknemer

Kan of wil je als werkgever niet de volledige kosten van een fiets betalen? Dan zijn er andere mogelijkheden. Een werknemer kan een fiets ‘ruilen’ tegen een deel van het brutoloon of bovenwettelijk verlof. De werkgever hoeft dan minder sociale lasten te betalen, omdat er een deel van het loon wordt ingeleverd tegen een fiets of vergoeding.

Koopt de werknemer een fiets met een deel van het brutoloon? Dan levert dit een belastingvoordeel op voor de werknemer. Lees hier meer over de fiscale gevolgen.

Dat is het belonen waard!

Miranda heeft via haar werkgever een e-bike van 1000 euro gekocht met een renteloze lening. Ze woont op 10 km afstand en wil 4 dagen in de week gaan fietsen naar haar werk. Met haar werkgever heeft ze afgesproken om de kilometervergoeding van 0,21 cent (2023) tijdelijk in te zetten om de fiets terug te betalen. Dat komt neer op een aflossing van 67 euro per maand. Na 15 maanden is de fiets terugbetaald en krijgt ze haar reiskosten weer uitgekeerd. Werkgever, Miranda én het milieu zijn blij met deze oplossing!

Miranda ging voorheen 4 dagen per week met de auto:
  • 0,22* x 80 km (heen en terug) = 17,6 kg CO2-uitstoot per week.
  • 48 werkweken x 8,8 = 844,8 kg CO2-uitstoot per jaar.
Miranda fietst nu 4 dagen in de week
  • 0,007 x 80 km (heen en terug) = 0,56 kg CO2-uitstoot per week.
  • 48 werkweken x 0,56 kg = 26,88 kg CO2-uitstoot per jaar.
Door te fietsen stoot Miranda 817,92kg minder Co2 uit per jaar.
*De uitstoot van een benzine-auto is 0,22kg per km.

Steeds meer mogelijkheden

Sinds 2020 zijn de regels voor zakelijk fietsen een stuk eenvoudiger gemaakt. Een werkgever kan kiezen voor een leasefiets, vergoeding of verstrekking. Er is meer ruimte om een fietsplan zelf in te richten en om dit eventueel te combineren met de reiskostenvergoeding. De werkgever mag hiervoor ook een bijdrage vragen van de werknemer die de fiets ook privé mag gebruiken. Een nieuwe fiets, e-bike of speedpedelec wordt zo ook aantrekkelijker voor werknemers (én zzp’ers). Kortom: een fietsplan kan tegen een relatief lage investering veel opleveren!

Eerste Hulp bij Mobiliteit

Wil jij de mobiliteit binnen jouw organisatie aanpakken? Dan zijn er zes belangrijke thema's op weg naar duurzaamheid en succes. Wij hebben voor jou de belangrijkste informatie per thema op een rijtje gezet. Als je je aanmeldt voor Eerste Hulp bij Mobiliteit, ontvang je precies de informatie waar jij geïnteresseerd in bent.

Vrouw die een boek aan het lezen is in de trein.
nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Ontvang kennis, inzicht en inspiratie