Dit is waarom jouw bedrijf niet zonder parkeerbeleid kan

Publicatie
21 december 2022
Laatst geupdate
18 januari 2024

Een goed parkeerbeleid is duurzamer én verlaagt kosten

Een tekort aan parkeerplaatsen bij je bedrijf geeft veel irritatie en stress. Bij je medewerkers en bezoekers die hun auto niet kwijt kunnen. Sommigen maken zelfs gefrustreerd rechtsomkeert. En dan hebben we het nog niet eens over parkeerkosten. Het is dan ook slim om met parkeerbeleid aan de slag te gaan. We zetten drie redenen voor je op een rij én helpen je bij Goedopweg graag met een parkeerbeleid dat bij jouw bedrijf past.

1. Je komt parkeerplekken tekort

Te weinig parkeerplaatsen is het meest voorkomende parkeerprobleem. Een vrij plekje vinden is soms een hele tour en kan voor gedoe en irritaties zorgen. Opstoppingen bij de slagboom, strijden om een plekje bij elektrische laadpalen, klagers bij de receptie. Misschien protesteert de buurt wel omdat je medewerkers de straten vol zetten.

Meer parkeerruimte regelen is vaak de eerste reflex om problemen op te lossen. Maar ook meteen de duurste optie. En moet je wel meer parkeerplaatsen wíllen? Want meer parkeerplaatsen leidt juist tot meer autogebruik. Er zijn gelukkig andere oplossingen waarmee je bedrijf voordeel kan doen. We delen hier 6 praktische tips om je parkeerbeleid te laten slagen!

2. De parkeerkosten rijzen de pan uit

Al lijkt het voor je medewerkers wel zo, gratis parkeren bestaat niet. Ook niet op je eigen parkeerterrein. Een parkeerplek op straat kost zo’n € 1.000 per jaar. Parkeren in een parkeergarage zomaar € 3.500 tot € 5.000 per jaar. Parkeren op openbare plekken in de binnenstad kost nog veel meer en parkeerplaatsen bijhuren is ook een dure optie.

Wil je besparen op de parkeerkosten van jouw bedrijf? Vraag de Goedopweg mobiliteitsscan aan. De scan is gratis en speciaal voor mkb’ers in de regio Utrecht die willen werken aan een duurzaam mobiliteitsbeleid. Je hebt meteen helder inzicht in jouw parkeersituatie, hoe dat kostenefficiënter kan en welke alternatieven er zijn. Ontdek aan welke knoppen van een duurzaam mobiliteitsbeleid je allemaal kan draaien.

3. Je wilt medewerkers stimuleren de auto vaker te laten staan

Duurzaamheid stimuleren is ook een reden om bewust aan de slag te gaan met je parkeerbeleid. Dat betekent dat je keuzes maakt over schonere kilometers in woon-werkverkeer en voor zakelijke ritten. Misschien kunnen veel medewerkers de auto best wat vaker laten staan en met openbaar vervoer reizen.

Of je medewerkers pakken de fiets. Gezond, groen én goedkoop. Hoe vaker je medewerkers de fiets pakken, hoe meer parkeerplekken en dus kosten je bespaart. Fietsers stoten geen CO2 uit en zijn ook nog eens fitter dan autorijdende collega’s. En je weet: medewerkers die goed in hun vel zitten, presteren beter. Maar hoe maak je ze enthousiast? Lees deze tips om jouw medewerkers in het zadel te krijgen.

Wist je dat... Gemiddeld bijna de helft van alle medewerkers op minder dan 15 km van hun werk woont? Met een gewone fiets is 7,5 km prima te doen. Met een e-bike is 15 km geen probleem en met een speed-pedelec fiets je al snel 30 km in een halfuurtje.

Het kan ook zijn dat je móet verduurzamen. Werken er meer dan 100 mensen bij je bedrijf? Dan krijg je vanaf juli 2023 te maken met het Besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit. Dit besluit komt voort uit het Klimaatakkoord en heeft als doel de CO2-uitstoot van zakelijke mobiliteit terug te dringen. Je bent dan verplicht om gegevens over woon-werkverkeer en zakelijke ritten van je medewerkers bij te houden en door te geven aan de overheid. Lees meer over de gevolgen van dit besluit voor jouw bedrijf.

Even praten over jouw parkeerbeleid en wat allemaal kan?

Wil je zelf aan de slag met een flexibeler en kostenefficiënter parkeerbeleid? Je medewerkers duurzamer laten reizen? Goedopweg helpt je vooruit. Vraag de gratis mobiliteitsscan aan.

Eerste Hulp bij Mobiliteit

Wil jij de mobiliteit binnen jouw organisatie aanpakken? Dan zijn er zes belangrijke thema's op weg naar duurzaamheid en succes. Wij hebben voor jou de belangrijkste informatie per thema op een rijtje gezet. Als je je aanmeldt voor Eerste Hulp bij Mobiliteit, ontvang je precies de informatie waar jij geïnteresseerd in bent.

Vrouw die een boek leest in de trein.
nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Ontvang kennis, inzicht en inspiratie