Werkatelier Soest: samen werken aan eerlijk en slim deelvervoer

  • Deelmobiliteit voor iedereen toegankelijk maken
  • Concrete oplossingen voor kwetsbare doelgroepen
  • Inzichten uit MaaS 2.0 Living Lab
  • Ondersteuning via SPUK-regeling mogelijk
  • Samenwerking met gemeenten en partners
Publicatie
29 april 2025
Laatst geupdate
12 mei 2025

Hoe maken we deelmobiliteit aantrekkelijk én toegankelijk voor iedereen? En hoe bereiken we nieuwe doelgroepen zoals minima? Tijdens het werkatelier deelmobiliteit in Soest gingen beleidsadviseurs en mobiliteitsexperts hierover met elkaar in gesprek.

Mobiliteit als grondrecht

Burgemeester Rob Metz (Soest) opende de bijeenkomst met een duidelijke boodschap: “Mobiliteit is een grondrecht.” Door de groei van de regio en de toenemende druk op de openbare ruimte, is het belangrijk om oplossingen te vinden die voor álle doelgroepen werken. Deelmobiliteit biedt daarbij kansen: minder blik, meer beweging. Rob Metz riep op om met lokaal gewortelde inspiratie meer inwoners duurzaam mobiel te maken:

Fijn dat er een voorhoede is die hierover nadenkt.

Inzichten uit het MaaS - Living Lab

Mobility as a Service (MaaS) bundelt deelauto’s, deelfietsen, taxi’s en openbaar vervoer in één app, waarmee reizigers makkelijk kunnen plannen, boeken en betalen. Voor gemeenten biedt MaaS een kans om mobiliteitsgedrag slim te sturen. 

Menno van der Linden (Goedopweg) deelde inzichten uit het nieuwe MaaS 2.0 Living Lab. Eerdere pilots in Utrecht lieten zien dat deelnemers vaker kiezen voor deelmobiliteit en OV in plaats van de eigen auto. 

Nieuwe toepassingen zijn in voorbereiding: 

  • Gemeente Amersfoort start met het aanbieden van stimuleringstegoeden voor deelmobiliteit. 
  • Gemeente Utrecht ontwikkelt een MaaS-oplossing voor aantrekkelijk parkeren op afstand. 

Gemeenten die interesse hebben in een digitale mobiliteitsoplossing voor specifieke doelgroepen worden van harte uitgenodigd om aan te haken.

Inclusieve deelmobiliteit: De 7 B's

Jesse Hablé (Rebel) presenteerde de resultaten van zijn onderzoek naar belemmeringen die doelgroepen ervaren bij deelmobiliteit. Voor mensen met een fysieke beperking, lage digitale vaardigheden of een laag inkomen spelen vooral de 7 B’s: Bekendheid, Beschikbaarheid, Betrouwbaarheid, Betaalbaarheid, Begrijpelijkheid, Bereikbaarheid, Bruikbaarheid 

Een opvallende uitkomst: minima delen voertuigen informeel twee keer zo vaak als de gemiddelde Nederlander, maar maken minder gebruik van officiële deelauto’s. 

Op basis van het onderzoek zijn vier pilots voorgesteld: 

  • Informeel autodelen ondersteunen 
  • Voertuigdelen binnen besloten groepen 
  • Aangepaste tarieven voor kwetsbare doelgroepen 
  • Voertuigdelen toegankelijker maken voor mensen met een beperking 

De volledige bevindingen staan in de rapportage Experimenten rond Inclusieve Deelmobiliteit

Samen richting Specifieke Uitkering (SPUK)

Op basis van het onderzoek stelt het Ministerie van I&W een Specifieke Uitkering (SPUK) beschikbaar om mobiliteit toegankelijker te maken voor minima. 

Menno van der Linden gaf aan dat Goedopweg een aanvraag voorbereidt, gericht op pilots voor sociale huurders. Tijdens een interactieve werksessie bespraken de deelnemers volop kansen, zoals: 

  • Ondersteunen van informeel autodelen (zonder formalisering) 
  • Mogelijkheden benutten via persoonsgebonden budgetten (PGB) 
  • Samenwerken met het sociaal domein 
  • Werven van gebruikers via woningcorporaties 

Actualiteiten en vervolg

Menno Bloem (Goedopweg) gaf een update over de nieuwste ontwikkelingen: 

  • Voorbereidingen voor een regionaal deelfietsensysteem 
  • Nieuwe campagnes om deelmobiliteit zichtbaarder en aantrekkelijker te maken 
  • De eerste contouren van het nieuwe Programmaplan Deelmobiliteit & MaaS 2025–2030 

De komende tijd werkt Goedopweg samen met gemeenten en partners verder aan pilots, onderzoek en SPUK-aanvragen. Zo zetten we samen stappen naar eerlijk, slim en duurzaam reizen in de regio Utrecht. 

Menno van der Linden
Aansluiten bij een pilot?

Heb je interesse om aan te haken bij een pilot of wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact op.

Doe mee aan een pilot