Stap 3: Knoppen waaraan we kunnen draaien
- Gedragsbepalers: welke factoren spelen mee in het gedrag van de doelgroep?
- Omgevingsfactoren, mogelijke weerstanden, motieven en competenties
- Welke stakeholders hebben invloed op het doelgedrag?
Nu je het probleem en het gedragsdoel helder voor ogen hebt, ga je in deze stap verder verdiepen in jouw doelgroep. Je gaat analyseren welke factoren van invloed zijn op het gedrag van jouw doelgroep (de zogenaamde gedragsbepalers).
Wat en waarom
In deze stap ga je verder door de motieven, mogelijke weerstanden, competenties en omgevingsfactoren die een rol spelen bij het wel of niet vertonen van het doelgedrag in kaart te brengen. Ook analyseer je welke van deze factoren de meest belangrijke zijn. Dit zijn de knoppen waar je aan kunt draaien om het gedrag te veranderen. Hoe duidelijker je de gedragsbepalers in kaart hebt, hoe makkelijker het is om te achterhalen wat de doelgroep nodig heeft om te veranderen en welke gedragstechnieken effectief zijn om het gedrag te veranderen.
Hulpbronnen
Hier komt 1 link naar een afgesloten map in Sharepoint. In deze map staan alle hulpdocumenten en invulformulieren die bij deze stap horen.