Nieuwe HR-trends door corona

Publicatie
5 november 2020
Laatst geupdate
18 januari 2024

Door de coronacrisis is de arbeidsmarkt aan het veranderen. Dat heeft werving- en selectiebureau Dag1 op Lage Weide aan den lijve ondervonden. Tijdens de eerste lockdown nam het aantal opdrachten af en viel het thuiswerken medewerkers zwaar. Toch biedt corona ook nieuwe kansen, bijvoorbeeld om beter in contact te blijven met je medewerkers. Yulita van den Ham en Sarah van den Born geven een aantal HR-tips.

Tijd-en plaatsonafhankelijk werken behoorde al langer tot het vaste pakket van de dertig medewerkers van Dag1, gespecialiseerd in kantoorfuncties voor mkb-bedrijven. “We hebben bijna allemaal een ambulante rol”, vertelt HR-manager Yulita van den Ham. “We gaan veel naar klanten toe. We hebben een laptop, kunnen gebruikmaken van een auto en zijn gewend aan tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Daar hebben we al acht jaar ervaring mee.”

Onderlinge verbondenheid

Toch was de stap naar verplicht thuiswerken half maart best wel moeilijk voor de medewerkers van het werving- en selectiebureau. Ondanks die ervaring met mobiel werken. Van den Ham legt uit: “Ons motto is: Werken met Plezier. En dat doe je vooral met collega’s. We werken daarom het liefst met zijn allen op kantoor. Dat we nu ineens vanaf huis moesten gaan werken was dan ook echt een ommezwaai. Sommige collega’s hadden het er best moeilijk mee. Collega’s bijvoorbeeld die net afgestudeerd waren en nog op een studentenkamer wonen en weinig mogelijkheden hebben om goed thuis te werken.”
Het behoud van onderlinge verbondenheid werd daarom belangrijker dan ooit. Samen met Sarah van den Born wist Van den Ham dat hoog te houden tijdens de lockdown. “We zijn meteen gestart met het elke ochtend houden van een dagstart via een call”, vertelt ze. “Met het hele personeel, en ook opgedeeld in kleinere teams die meer met elkaar samenwerken. Even met zijn allen de agenda doornemen, vertellen waar je mee bezig bent, maar ook om de hulpvraag uit te zetten bij een ander.” Trainer en coach Sarah van den Born vult aan: “Daarnaast zijn we leuke dingen gaan oppakken. Een collega die heel goed kan tekenen geeft tekenles, en we hebben de vrijdagmiddagborrel verplaatst naar online.”

Opnieuw lockdown

De lockdown raakte Dag1 hard. “Opdrachten die we hadden lopen werden in de koelkast gezet of stopten helemaal”, kijkt Van den Ham terug op de eerste lockdownperiode. “We hebben van drie mensen het contract niet kunnen verlengen. Daarnaast hebben we vervelende gesprekken moeten voeren. Mensen hebben hun baan opgezegd om via ons bemiddeld te worden. Dan moet je sorry zeggen, omdat de opdracht is teruggetrokken. Dat is heel lastig. Zeker voor de mensen die thuiswerken, je hebt geen collega die je even kan oppeppen na zo'n gesprek.”
De nieuwe lockdown is anders vergeleken met de eerste keer, aldus Van den Born. “Het verschil is groot. Werkgevers zijn nu veel beter voorbereid op thuiswerken. Ook het begeleiden van mensen in hun nieuwe werk is bijvoorbeeld veel beter geregeld. We hebben vorige week weer zes nieuwe mensen geplaatst. Dat helpt enorm mee om plezier en geloof in je werk te houden. Bij de vorige lockdown was Nederland echt in shock. Dat zorgde voor stilstand. Nu is dat anders. We schakelen heel snel weer over naar overleg via Teams. We moeten natuurlijk de komende weken aankijken hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.”

"Hoe houd je je mensen betrokken? Je kan wel weer een online bingo organiseren, maar dat wordt op een gegeven moment ook ongemakkelijk."

Yulita van den Ham | HR-manager Dag1

Veranderde arbeidsmarkt

Corona heeft heel wat teweeg gebracht op de arbeidsmarkt. Van den Ham en Van den Born signaleren een aantal trends. Allereerst is er meer behoefte ontstaan aan specialistische functies, denk aan marketing, communicatie, sales, controllers en hoger HR-kader. Waar juist bij uitvoerende administratieve functies wel echt een overschot is ontstaan aan mensen, is de vraag naar die specialistische mensen heel groot. “De put is echter wel opgedroogd, dus je ziet dat het spel van de verleiding belangrijker is geworden en dat we dat beter moeten gaan spelen”, zegt Van den Ham. "En dat spel geldt ook voor mensen die momenteel niet zo gelukkig zijn in hun huidige baan. Dat zijn er namelijk meer geworden door de coronacrisis,", vult Van den Born aan. “Je ziet dat bij veel mensen het werkplezier is afgenomen. Door het thuiswerken is er weinig contact met collega's en dat contact maakt het werken nu juist zo leuk. Wat dan overblijft is het werk op zich. Dan zie je dat mensen gaan nadenken. Is dit nu echt wat ik wil? Vanwege de onzekere tijd blijven ze het werk wel doen, ook al zijn ze ongelukkig. Dus veel mensen staan open voor een nieuwe functie, maar moeten net dat duwtje in de rug krijgen om de overstap te maken.”

HR-trends

Ook op HR-gebied is veel veranderd. Bedrijven hebben bijvoorbeeld steeds meer moeite om de betrokkenheid van werknemers hoog te houden. Van den Ham: “De bevlogenheid op HR-gebied waar we het vorig jaar met zijn allen over hadden, is door corona een grote uitdaging geworden. Daar krijgen we de komende maanden steeds meer mee te maken. Hou houd je je mensen betrokken? Je kan wel weer een online bingo organiseren, maar dat wordt op een gegeven moment ook ongemakkelijk.” Van den Ham raadt organisaties dan ook aan vooral de motivatie van hun medewerkers te blijven prikkelen. “Blijf met je mensen in gesprek. Peil regelmatig hoe het ervoor staat. Waar word je blij van? Wat doet het thuiswerken met je? Zorg daarom als manager voor vaste momenten in de agenda. Bied coaching aan of koppel collega’s aan elkaar om over niet-werkgerelateerde zaken te praten.” Ook onboarding heeft extra aandacht nodig, stelt Van den Born. “Het gaat om het contact, de begeleiding. Dat is nu heel anders dan voor de coronatijd. Als je nu begint aan een nieuwe baan, zie je je collega’s alleen via Teams”. Ook investeren in persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit en weerbaarheid is in deze tijden belangrijker geworden. “Op een gegeven moment zie je iemand met haar dat omhoog staat en in een joggingbroek achter zijn scherm zitten. Alleen zijn doet veel met je.”

Bereikbaarheid Lage Weide

Het kantoor van Dag1 is gevestigd op bedrijventerrein Lage Weide, naast de A2. In de spitstijd is het moeilijk te bereiken. Soms doet Van den Ham er vanuit haar woonplaats Nieuwegein anderhalf uur over om op kantoor te komen. Door corona merkt ze nu hoe het ook kan zijn als Lage Weide goed bereikbaar is. “Lage Weide begint steeds leuker te worden. Er komen mooie bedrijven, meer plekken om te lunchen en het parkmanagement is bezig met het aanleggen van goede en veilige fietsroutes langs het kanaal en bij de Douwe Egberts brug.” Er is zoveel meer mogelijk als er meer horeca komt, denkt ze. Haar wens is een stadsstrand aan het kanaal. Of het gebied bereikbaar blijft als de coronacrisis over is, weet ze niet. Dat hangt af van hoe de organisatie er straks uitziet. “Ik hoop dat het een mooie balans wordt van thuiswerken en op kantoor werken”, stelt Van den Born. “Die balans is voor iedereen anders. We moeten meer resultaatgericht werken. Aangezien je thuis vaak meer gedaan krijgt, kun je eigenlijk na 6 uur kunt stoppen. Dat moet dan ook mogelijk zijn. Ik hoop echt dat thuiswerken een goede en gezonde positie krijgt.”

Man is aan het werk op zijn laptop in de trein
nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Ontvang kennis, inzicht en inspiratie