Deelfiets makkelijker en goedkoper voor reizigers in de regio Utrecht
- Betaalbaar alternatief voor de ‘laatste kilometer’
- Lager tarief dankzij steun provincie en gemeenten
- Duurzaam reisnetwerk voor hele regio Utrecht
- Fiets oppakken én achterlaten op vaste plek
- 1.500 elektrische deelfietsen vanaf 2026
- Publicatie
- 16 april 2025
De provincie Utrecht en de gemeenten in de regio willen het gebruik van deelfietsen makkelijker én goedkoper maken. Daarom gaan de regio’s Utrecht en Amersfoort samen met de provincie aan de slag met een gezamenlijke aanpak. De eerste stap wordt nu in regio Utrecht gezet.

De komende jaren komen er steeds meer mensen wonen en werken in de provincie Utrecht. Daardoor wordt het drukker op de weg. Om files en luchtvervuiling te voorkomen, is het belangrijk dat meer mensen vaker kiezen voor duurzame manieren van reizen. Deeltweewielers kunnen daarbij helpen.
De provincie Utrecht wil graag duurzame vervoersvormen, zoals elektrische deelfietsen, deelbakfietsen en deelscooters, gemakkelijk toegankelijk te maken. Daarmee wordt het aantrekkelijk en betaalbaar om de zogenaamde ‘laatste kilometer’ vanaf een OV-knooppunt naar je plek van bestemming duurzaam af te leggen. Het is dus een goede aanvulling op het openbaar vervoer en kan daarmee ook bijdragen aan het verbeteren van de bereikbaarheid van bijvoorbeeld bedrijventerreinen.
André van Schie, gedeputeerde Mobiliteit
In 2024 is onderzocht hoe een regionaal systeem van deeltweewielers er vanaf 2029 uit zou kunnen zien. In de jaren tot 2029 gaan de regio’s Utrecht en Amersfoort alvast ervaring opdoen met hun eigen systemen van deelfietsen.
Eerste stap: Regio Utrecht
De provincie en acht gemeenten uit de U10-regio werken de komende drie jaar samen aan een nieuw systeem voor elektrische deelfietsen. De deelnemende gemeenten zijn: De Bilt, Bunnik, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Vijfheerenlanden, Woerden en Zeist.
- Vanaf 1 januari 2026 komen er ongeveer 1.500 elektrische deelfietsen in deze gemeenten.
- De fietsen komen op handige plekken te staan, zoals in woonwijken, bij ov-knooppunten zoals bushaltes en stations, bij publieke voorzieningen zoals winkelcentra en/of scholen en op bedrijventerreinen.
- Je hoeft de fiets niet terug te brengen naar het startpunt, maar kunt hem achterlaten op een andere vaste plek.
- De ritprijzen zijn laag: maximaal €3 voor 20 minuten, €4 voor 30 minuten en €5 voor 40 minuten.
Met deze gezamenlijke aanpak zorgen we voor ongeveer 1.500 betaalbare elektrische deelfietsen voor inwoners, bezoekers en bedrijven in de deelnemende gemeenten vanaf 2026. Dat is belangrijk om alle gemeenten in de regio goed bereikbaar én leefbaar te houden, want steeds meer mensen komen wonen en werken in onze Utrechtse regio. Om mensen vaker te laten kiezen voor duurzame manieren van reizen helpt een deelfietssysteem dat mensen in de hele regio kunnen gebruiken.
Ellie Eggengoor, namens de Utrechtse gemeenten (voorzitter bestuurstafel duurzame bereikbaarheid U10)
De provincie en de gemeenten betalen samen jaarlijks bijna €600.000 om het deelfietsnetwerk betrouwbaar te maken en de prijzen zo laag mogelijk te maken. Zonder deze steun zouden de ritprijzen hoger zijn. De gemeenten gaan deze maand van start met het selecteren van een aanbieder. De verwachting is dat in 2026 ook een vergelijkbaar systeem in de regio Amersfoort kan starten. Meerdere gemeenten en de provincie werken nu samen aan de voorbereiding.
Onderzoek naar de toekomst
In de komende drie jaar wordt onderzocht hoe het systeem het beste kan werken, met het oog op uitbreiding in 2029. Er wordt onder andere gekeken naar hoe de deelfiets mensen helpt om makkelijker van deur tot deur te reizen in combinatie met trein, bus of tram. Een betere aansluiting helpt om het OV een aantrekkelijker alternatief te worden van een (regionale) autorit. Zo kan het gebruik van deelfietsen het autoverkeer verminderen. De provincie en gemeenten werken hiervoor samen met het landelijke programma Natuurlijk!Deelmobiliteit.
Samenwerking via Goedopweg
De provincie Utrecht, de gemeenten, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werken samen in het programma Goedopweg. Dit programma kijkt hoe mensen zich slimmer en duurzamer kunnen verplaatsen. Het onderzoek naar deeltweewielers en de samenwerking tussen gemeenten is daar een belangrijk onderdeel van.
Gemeenten en provincie geloven in de kracht van regionale samenwerking. Met dit plan zetten zij samen een stap naar duurzame, betaalbare en toegankelijke mobiliteit voor iedereen in Provincie Utrecht.
Meer nieuws over deelvervoer in de regio Utrecht
Kennissessie MPvE: instrument voor toekomstbestendige gebiedsontwikkeling

Markt & overheid in gesprek: samen werken aan meer deelmobiliteit

Gemeenten aan de slag met communicatie & gedragsverandering in deelmobiliteit
