Elektrisch rijden: 2030 is dichtbij, zo start je als werkgever met de overstap
Vanaf 2035 moet iedere nieuwe auto die in de EU verkocht wordt CO2-uitstootvrij zijn. Wil je daar als werkgever met je wagenpark aan voldoen, moet je nu wel beginnen met de overstap naar elektrisch rijden. Maar wat komt er precies bij de transitie kijken?
Klimaatakkoord
De deadline voor de klimaatdoelen van 2030 komt steeds dichterbij. Vanaf dat jaar zijn volgens het Klimaatakkoord alleen nog elektrische personenauto’s nieuw te koop. Daarom zijn veel werkgevers al begonnen met de overstap naar een elektrisch wagenpark. https://www.klimaatakkoord.nl/mobiliteit.
Webinar
Mobiliteitsadviseur Marjolein van de Stok van Goedopweg trapt het webinar af met wat bijzondere feiten over elektrisch rijden. Zo reed in de Verenigde Staten de eerste elektrische auto al in 1835 rond. Dit voertuig had een actieradius van 12 kilometer. Dat is inmiddels wel anders. Momenteel is in Nederland 5 procent van alle auto’s op de weg elektrisch, ruim 300.000 voertuigen. Dat aantal groeit snel, want bijna een kwart van alle nieuwverkoop is elektrisch, en dat wordt snel meer.
Is het je niet gelukt om bij het webinar aanwezig te zijn? We hebben het gelukkig opgenomen voor je.
3.600 werknemers in elektrische auto’s bij BAM
De transitie is dan ook niet te stoppen. En dat is wat ze bij de Koninklijke BAM Groep ook zien. Het bouwconcern heeft met ruim 3.600 arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s een van de grootste zakelijke wagenparken van Nederland. Vóór 2027 wil het bedrijf de 3.600 werknemers in de elektrische auto krijgen. Het is onderdeel van de duurzame ambities van het bedrijf om de eigen CO2-voetafdruk aanzienlijk te verlagen. Peter van der Tas, manager klant en projecten, rijdt zelf sinds 1 april elektrisch.
De aanleiding voor het bouwconcern om het wagenpark te verduurzamen is de strategische agenda Building A Sustainable Tomorrow, vertelt hij. “Duurzaamheid en emissieloos staat bij ons sinds twee jaar dan ook hoog op de agenda”, vertelt Van de Tas.
Voor de transitie heeft BAM zichzelf een periode gegeven van vier jaar. Het allerbelangrijkste is om de medewerkers hierin mee te krijgen. “Decennialang rondrijden in een fossiel voertuig, en makkelijk even kunnen tanken bij de benzinepomp. Om dan over te stappen op elektrisch rijden, vraagt echt om gedragsaanpassing”, vertelt Van de Tas. “Je moet je dagen en werkweek veel meer plannen om optimaal de actieradius uit de auto te kunnen halen. Ook ik vond het in het begin spannend. Ik reed in een dieselauto met een actieradius van 900 kilometer. Nu met het huidige netwerk van oplaadinfrastructuur ervaar ik geen laadstress meer.”
Met een speciale werkgroep is hij begonnen met een brede campagne over die gedragsverandering, inclusief YouTube filmpjes. Ook halen ze ervaringen op van de medewerkers zelf. “Ik raad iedereen aan dit te doen.
Op slimme manier je auto opladen
BAM faciliteert de medewerkers inmiddels ook met eigen laadpalen op een laadplein, en medewerkers kunnen, een laadpaal thuis aanvragen bij hun werkgever. 53 procent van de elektrische rijders bij BAM heeft inmiddels al een thuislaadplek.
Het laadplein werd al zes jaar geleden ontwikkeld bij het hoofdkantoor in Bunnik. Het bedrijf werkt nu aan een upgrade ervan. Zo komt er een grote accu. Energie uit zonnepanelen en de auto’s zelf wordt hierin opgeslagen om het laadplein te voeden. Medewerkers kunnen via een reserveringsapp, die is gekoppeld aan hun werkagenda, op een slimme manier een laadvoorziening reserveren, zodat de energie optimaal wordt verdeeld over het laadplein.
Maar hoe zit het met vakanties?, wil een van de deelnemers aan het webinar weten. BAM heeft daarvoor een vakantieauto geïntroduceerd. “Gedurende de vakantieperiode kun je gebruikmaken van een benzineauto voor verre ritten”, legt Van de Tas uit. “Overigens zie je het laadnetwerk in Europa behoorlijk groeien. Met beetje goede wil en goed plannen kan je volgens mij ook met elektrisch vervoer op vakantie gaan.”
Laadpalen op je eigen terrein zijn altijd beschikbaar
Lang niet alle werkgevers zijn al zover als de BAM. Hoe aantrekkelijk is het om laadpalen op een bedrijventerrein te plaatsen? Doe je het alleen, of misschien wel samen met je buren? Het project MRA-Elektrisch, een samenwerking van overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht, wil het elektrisch vervoer stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten realiseren. Volgens projectleider Annabel van Zante moet er voor eind 2023 voor 100 bedrijventerreinen in ons land een plan liggen hoe dat laden wordt ingericht. Als expert helpt ze bedrijven bij het opstellen van een laadplan voor hun bedrijventerrein.
Er zijn genoeg mogelijkheden voor werkgevers om het goed te organiseren, vertelt ze.
Nog beter zou het volgens Van Zante zijn als ondernemers laadpalen gaan delen. “Zo kunnen ze optimaal gebruikmaken van de laadcapaciteit. We staan aan de vooravond daarvan. Je moet onderling goede afspraken maken over tijden, en dit goed vastleggen. We delen al auto’s en fietsen, waarom geen laadpalen? Door de opkomst van zero emissiezones, zijn ondernemers zich steeds meer hierop gaan oriënteren. Ook helpen subsidies hen om voertuigen te vervangen. Mijn advies aan ondernemers is dan ook start niet te laat. 2030 is nu heel dichtbij.”
Wil je aan de slag met jouw elektrisch wagenpark en heb je hier hulp bij nodig?
Onze mobiliteitscoaches helpen je graag.
Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?
- Maandelijkse nieuwsbrief
- Ontvang kennis, inzicht en inspiratie