Grootste werkgevers Stationsgebied Utrecht boeken voortgang op CO₂-doelstelling
Op 6 juni 2025 kwamen de negen grootste werkgevers van het Utrechtse Stationsgebied – verenigd in North Star 2025 – samen om de gezamenlijke mobiliteitsambities kracht bij te zetten. Het doel: vóór eind dit jaar 50% minder CO₂-uitstoot door mobiliteit ten opzichte van 2019. Wat zijn de belangrijkste inzichten? Je leest ze hier.
Ambities in het Stationsgebied
De werkgevers – Belastingdienst, Gemeente Utrecht, Jaarbeurs, Movares, Nederlandse Spoorwegen, ProRail, Rabobank, VodafoneZiggo en de Volksbank – werken samen aan een toekomstbestendig en bereikbaar Stationsgebied. Vier doelstellingen staan centraal: meer fietsers en reizigers met het openbaar vervoer, en het stimuleren van flexibel werken en reizen buiten de spits. De doelen rond flexibel werken en openbaar vervoer zijn inmiddels grotendeels behaald. Het fietsgebruik groeit, maar blijft achter. Het stimuleren van reizen buiten de spits blijft de grootste uitdaging. Met nog een half jaar te gaan is dit hét moment om als collectief de laatste stappen te zetten richting het behalen van de doelstellingen.
In juni 2025 blijkt uit de gezamenlijke rapportage:
- Flexibel werken is breed omarmd: gemiddeld wordt er 50% thuis en 50% op kantoor gewerkt, met name buiten de spitsuren.
- 7 van de 9 werkgevers geven in hun beleid inmiddels prioriteit aan het openbaar vervoer boven de auto.
- Er zijn inmiddels 687 extra medewerkers die met de fiets naar het werk komen. In totaal is daarmee 27% van het fietsdoel (2.500 extra fietsers in 2025) behaald.
- Spreiding van reistijden blijft een uitdaging. Er is nu ongeveer 25% van het spreidingsdoel behaald – het streven is dat 2.600 extra medewerkers in 2025 buiten de druktepieken reizen.
Samenwerking na 2025
De gebiedspartners onderschrijven het belang van de samenwerking in het Stationsgebied en willen deze ook na 2025 voortzetten. Eind 2025 wordt een definitief besluit genomen over de invulling van deze samenwerking en de mate van begeleiding door Goedopweg. De meegegeven richting is om meer focus aan te brengen op inhoud, waarbij spitsspreiden als het meest relevante thema wordt genoemd.
De intentie om samen verder te werken is duidelijk aanwezig. Kennisdeling wordt hierbij als belangrijkste onderdeel gezien en vormt een gedeeld uitgangspunt om effectief in te spelen op de toenemende drukte in het gebied. Het belang van samenwerking wordt door alle gebiedspartners erkend en vormt daarmee een stevige basis voor het vervolg.
Hier nog een quote in te vullen
Jooske van Bogerijen
Gebiedsregisseur Stationsgebied Utrecht en A12-zoneWaarom spitsspreiden essentieel is voor een bereikbaar Stationsgebied
Het wordt drukker in het Utrechtse Stationsgebied. Nieuwe woningen, kantoren en de herinrichting van de openbare ruimte zorgen voor een flinke toename aan reizigers. Om die groei op te vangen zonder het gebied onbereikbaar te maken, is spitsspreiden belangrijker dan ooit. Hoewel spitsspreiden al jaren een van de speerpunten is, blijft structurele vooruitgang uit.
ProRail-pilot benadrukt potentieel van spreiding
De ProRail-pilot in 2024 laat zien dat gerichte interventies wel degelijk effect kunnen hebben. 200 medewerkers testten vier maanden lang maatregelen om spitsreizen te verminderen. De resultaten: meer thuiswerken tijdens piekuren, overlegmomenten verschoven naar rustige dagen en meer bewustwording binnen teams over reisgedrag.
Deze pilot bewijst dat verandering mogelijk is, maar ook dat organisatie brede actie nodig is om die verandering blijvend te maken. Met nog een half jaar te gaan, ligt hier voor alle werkgevers in het Stationsgebied een belangrijke opgave om met spitsspreiden aan de slag te gaan.
Meer nieuws over het stationsgebied
Werkgevers in Stationsgebied blijven werken aan piekdrukte

Utrechts stationsgebied maakt afspraken over duurzaam woon-werkverkeer

Meer werkplezier en minder files: Wat HR kan leren van ProRail’s reisbeleid


Op de hoogte blijven van duurzame mobiliteit?
- Ontvang kennis, inzicht en inspiratie
- Maandelijkse nieuwsbrief