Hybride werken is here to stay!

Publicatie
23 juni 2022
Laatst geupdate
18 januari 2024

Op 7 juni reikte Goedopweg de awards uit voor de Hybride Werkgever van het Jaar in de regio Utrecht. Tijdens een boeiend webinar spraken we de winnaars. Én we klopten aan bij de winnaars van vorig jaar. Hoe is het ze sindsdien vergaan? ‘Het is nu heel goed ingeburgerd.’

Sinds het einde van de coronacrisis is het in veel bedrijven heel gewoon: de combinatie van thuis werken en op kantoor. Veel werknemers willen niet anders meer. Maar hoe pak je dat als bedrijf goed aan? Die vraag stond centraal tijdens het Goedopweg-webinar ‘Hybride Werkgever van het Jaar’.

Samen durven onderzoeken

Alles begint met luisteren. Dat is tijdens het webinar een les die steeds terugkomt. ‘Als bedrijf moet je flexibel zijn en goed naar je personeel luisteren,’ zegt Hilko van der Leij van ingenieursbureau LBP Sight, een van de winnaars in 2021. ‘LBP was vrij traditioneel. Iedereen kwam standaard naar kantoor. Dus vroegen we eerst aan de medewerkers: wat heb je op dit moment nodig om digitaal te kunnen werken? Nu is het heel goed ingeburgerd.’ Roeland Meijs van oud-winnaar Triodos Bank benadrukt hoe belangrijk het is dat iedereen mee kan.

"Niet iedereen kan even goed thuis werken. Dus kijk goed wat mensen aankunnen. En zorg ook dat je weet wat je van je mensen wil. Zodat je kunt nagaan of je dat ook thuis van ze krijgt. En niet alleen als ze op kantoor zijn."

Roeland Meijs

‘Ons motto was: “Samen durven onderzoeken”,’ vertelt Daniel Krewinkel van Koninklijke Horeca Nederland, de winnaar in de categorie 50-200 medewerkers. ‘Wij bekeken met medewerkers, MT en ondernemingsraad: wat is onze noodzakelijke kantoorbehoefte? We namen afscheid van de overdaad aan vergader- en kantoorruimtes. Sommige afdelingen hebben natuurlijk permanent een kantoor nodig, en daarnaast hebben we flexwerkvoorzieningen. Alles kan online geboekt worden.’ Door deze operatie kon de organisatie terug van 2000 naar 180 m2 kantoorruimte.

Bewustwording creëren

ProRail, winnaar in de categorie 200+ medewerkers, deed wetenschappelijk onderzoek naar hoe internationale organisaties het hybride werken hebben aangepakt. Martine Atzema van ProRail: ‘De conclusie was: de kwaliteit van hybride werken is heel belangrijk. Je gaat niet zomaar digitaal samenwerken. Daarom zijn wij teamdialogen gestart. In eerste instantie om bewustwording te creëren. Iedereen kent de voorbeelden van een groepje in een ruimte die het heel leuk hebben, en de collega’s op afstand die erbuiten vallen. Hoe maken die ook onderdeel uit van de groep?’

ProRail gebruikte games om mensen bewust te maken van de kwaliteit van de hybride overleggen. ‘Toen kwamen we erachter dat wij ons als programmateam ook schuldig maakten aan onderonsjes wanneer we in één ruimte zaten,’ zegt Atzema. ‘Je stoot elkaar even aan met je elleboog. Je wisselt een blik uit. Dus je moet eigenlijk bij hybride overleggen, naast een reguliere voorzitter, ook iemand hebben die in de gaten houdt of mensen thuis niet afhaken.’

Sociale component

Oud-winnaar RedLogic maakte werk van een goed thuiswerkbeleid. HR Director Hester Baan: ‘We bedachten: als dat thuiswerken zo’n grote plek inneemt, hoe gaan we dat dan voorzien van het juiste materiaal? Dus we zorgen onder meer voor goed meubilair. En we hebben iemand die meekijkt of je er thuis ergonomisch goed bij zit.’

Op kantoor komen medewerkers vooral ook voor de saamhorigheid. Die hebben ze de laatste jaren wel gemist. ‘Er is toch gewoon behoefte aan een vaste plek,’ aldus Chhetri Ober van de Academie Werkend Leren. De winnaar in de categorie 1 tot 20 medewerkers maakte een ‘omgekeerde’ beweging: van een volledig digitale werkplek vóór corona, naar een hybride situatie nu. Ober: ‘We noemen het een clubhuis, een ontmoetingsplek. Er zit ook een grote sociale component aan. Het is misschien niet altijd het meest efficiënt, maar het zorgt wel voor verbinding.’

Goede voorbeeld

Werkgevers stimuleren het hybride werken op verschillende manieren. Nina Driel van oud-winnaar Finch Smart Mobility vertelt over de gedifferentieerde reiskostenvergoeding die zij gebruiken. ‘Ons mobiliteitsbeleid ondersteunt het duurzamer naar kantoor reizen. Wij geven wel vergoeding voor fietsen en ov, maar niet wanneer je met de auto naar werk komt.’

Volgens Roeland Meijs van Triodos is het belangrijk dat het management het goede voorbeeld geeft. ‘Zorg dat je leiders niet op kantoor zitten en vervolgens van hun mensen verwachten dat ze vanuit huis werken. Want dat is het laatste wat ze dan gaan doen: zij kopiëren hun managers. Dus stuur vooral ook de managers naar huis toe.’

Uitdagingen

Veel werkgevers zetten dus grote stappen op weg naar het perfecte hybride model. Toch zijn er nog volop uitdagingen. ‘Nog niet alles is opgelost,’ vertelt Hester Baan van RedLogic. ‘Zoals de communicatie. Hoe zorg je voor de goede verbinding tussen de mensen thuis en de mensen op kantoor? Hoe houd je het echte contact? Als je elkaar echt spreekt en ziet is dat nog wel anders dan via een schermpje.’

"Sommige werknemers en leidinggevenden zeggen: we moeten weer naar kantoor want de kwaliteit van ons overleg is echt bagger. Dat kan. Maar je kunt ook concluderen: we zijn kennelijk nog niet zo ver dat we dit op een goede manier kunnen doen. En als je met elkaar concludeert dat die combinatie thuis-kantoor wel heel fijn is, dan heb je misschien ook nog iets te leren."

Martine Atzema - ProRail

Ook met hybride werken aan de slag?

Wij helpen je. En ook nog eens geheel kosteloos.

Vrouw die in de trein een boek leest
nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Ontvang kennis, inzicht en inspiratie