‘Mbo-ers op de fiets’ campagne ROC Midden Nederland afgerond
Krijgen we mbo-ers van het ROC Midden Nederland meer op de fiets? Goedopweg heeft in samenwerking met het ROC Midden Nederland het afgelopen half jaar een programma uitgevoerd om dat stimuleren. Met als doel om de drukte in de ochtendspits te laten afnemen en zo de studenten meer te laten bewegen. Hiervoor is een ‘mbo-ers op de fiets’ campagne bedacht samen met ROC Midden Nederland studenten waarbij op allerlei manieren geprobeerd is de mbo-studenten (meer) op de fiets te krijgen. Voor studenten, door studenten dus! Zo is een poster, slogan en filmpje bedacht door de ROC Midden Nederland studenten en er zijn allerlei challenges geweest waar de studenten prijzen mee konden winnen via de Ikfiets app.
De algemene conclusie, nu de campagne is afgerond, is dat mbo-ers lastig op de fiets te krijgen zijn maar dat dit niet altijd ligt aan de motivatie van de mbo-ers zelf. Allerlei factoren spelen hierin een rol. Wel is er een eerste bewustwording gecreëerd onder de studenten dat fietsen ook een optie is. Een mooie opbrengst uit deze campagne is de eerste samenwerking met het ROC Midden Nederland en Goedopweg. Dit smaak naar meer. Alleen samen kunnen we namelijk komen tot duurzame en slimme mobiliteitsoplossingen voor de regio Utrecht.
Onderzoek wijst uit: mbo-ers kiezen eerder voor openbaar vervoer dan fiets
Aanleiding om deze campagne op te zetten was het onderzoek waaruit blijkt dat MBO-ers in de ochtendspits 2,5 keer zo vaak voor het open vervoer kiezen om naar school te gaan ten opzichte van hbo en wo-studenten. Oorzaken die hieruit naar voren komen zijn onder andere de reisafstand voor de nog thuiswonende mbo-ers en het idee dat het niet altijd ‘cool’ is om als MBO-student op de fiets te stappen.
Na een aantal maanden campagne voeren blijkt dat deze oorzaken nog steeds een belemmering te zijn. Maar door de campagne hebben we wel een aantal nieuwe lessen geleerd.
Projectleider Dorien Lathouwers van Goedopweg geeft aan:
"Wat ik heel mooi vind is dat we zien dat als we eenmaal contact hebben met de studenten, in de vorm van de gedownloade app, dat ongeveer een derde ook echt gaat meedoen met de fietschallenges. Opmerkelijk was dat we de doelgroep lastig kunnen bereiken. We hebben namelijk geleerd dat de doelgroep mbo-ers bijzonder divers is en vele subsegmenten kent zoals fietsgeneigdheid, opvoeding, type opleiding, etc. We willen in het vervolg nog meer inzoomen en onze programma’s aanpassen aan de specifieke kenmerken van die subgroepen. Daarnaast gaan we in het vervolg de net op het mbo ingeschreven middelbare scholieren al aanspreken als ze nog op de middelbare school zitten en waarschijnlijk nog wel gewoon fietsen."
Samenwerking voortzetten tussen Goedopweg en Vitality lab ROC Midden-Nederland
Een mooi resultaat van deze campagne is dat Goedopweg en het ROC Midden Nederland graag hun samenwerking verder willen voortzetten. Beide partijen hebben het als prettig ervaren en de ervaring en kennisuitwisseling was zeker een verrijking voor de doelen die Goedopweg (het stimuleren van duurzamere en slimme mobiliteit) en het ROC Midden Nederland (vitalere ROC studenten) nastreven.
Tot slot
Met deze campagne is de eerste stap in bewustwording gezet onder de ROC Midden Nederland studenten om te kiezen voor de fiets als goed alternatief vervoermiddel. Het zaaien is dus begonnen en Goedopweg zal hiermee doorgaan om uiteindelijk ook meer te kunnen oogsten!
Voor vragen kan je altijd contact opnemen met: Martine Tekelenburg-de Haan via martine@goedopweg.nl
Over ROC Midden Nederland
ROC Midden Nederland verzorgt met zo’n 1750 medewerkers het onderwijs voor ongeveer 18.000 studenten. Ons onderwijsaanbod is ondergebracht in 13 mbo-colleges, VAVO Lyceum en Bedrijfsopleidingen met locaties in Utrecht, Amersfoort en Nieuwegein. Wij gaan voor het succes van onze studenten. Aan dat succes werken we samen met onze studenten en met gemeenten, werkgevers, (koepel)organisaties, onderwijs- en maatschappelijke instanties zodat ons onderwijs goed aansluit op de beroepspraktijk van nu èn morgen.
Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?
- Maandelijkse nieuwsbrief
- Ontvang kennis, inzicht en inspiratie