Stillere schone steden dankzij betere stadslogistiek

Publicatie
7 januari 2021
Laatst geupdate
18 januari 2024

Een stadscentrum zonder de herrie en verkeersoverlast van vrachtauto’s, die de winkels komen bevoorraden? Dit is waar we naartoe gaan als het aan Stadslogistiek.nl ligt. Het samenwerkingsverband van PostNL met lokale partners zorgt nu al voor schone en stille bevoorrading van enkele stadscentra. Sinds kort ook in Amersfoort, waar Pot Verhuizingen/Logistiek zorgt voor de lokale opslag en distributie. ‘We hebben een groot hart voor de stad.’

Mark Pot

Veel oude stadscentra in ons land worden geteisterd door de overlast van vrachtwagens die door kleine straatjes rijden om winkels en bedrijven te bevoorraden. Het leidt tot verkeersopstoppingen, herrie en vieze dampen voor de stadsbewoners en bezoekers. Ook Utrecht en Amersfoort hebben hiermee te maken, vertelt Mark Pot, directeur van Pot Verhuizingen/Logistiek, dat in beide steden is gevestigd. “Uit onderzoek is gebleken dat 80 procent van deze vrachtauto’s alleen maar de stad in rijdt om enkele pakketten te komen afleveren, om vervolgens weer bijna net zo vol de stad uit te rijden.”

Stadslogistiek

Zou het niet veel beter zijn als die ritten worden gebundeld? En dan ook nog eens via elektrisch vervoer? Het is precies het idee achter het initiatief Stadslogistiek.nl, opgezet vanuit PostNL. Per stad werkt het postbedrijf samen met lokale ondernemers die aan de rand van de stad een hub hebben opgezet om de pakketten en andere te vervoeren goederen op te slaan. PostNL zorgt samen met deze ondernemers voor de distributie van de leveringen met 100 procent uitstootvrij vervoer via elektrische auto’s of op termijn waterstofauto’s. Begin december van het vorige jaar vond de eerste schone levering plaats vanuit de stadshub in Amersfoort. Lokale partner in de Keistad, maar ook in Utrecht, is Pot Verhuizingen/Logistiek. De deelname aan Stadslogistiek past helemaal bij de bedrijfsmissie van het familiebedrijf, stelt directeur Mark Pot. “Duurzaamheid zit echt in ons DNA. We beseffen dat we in theorie als verhuis- en logistiek bedrijf milieuvervuilend zijn met ons vervoer. Daarom hebben we de ambitie om de wereld iets beter achter te laten op ons invloedgebied. Al onze locaties en processen willen we daarom duurzamer inrichten. Zo willen we een bijdrage leveren aan het beter maken van steden. We zijn bijvoorbeeld initiatiefnemer van de bouw van twee waterstofpompstations in Amersfoort en Rotterdam. Die zijn echt bedoeld voor de waterstofvrachtauto’s waarmee wij willen gaan rijden. Onze hubs hebben zonnepanelen op de daken.”

Emissievrije transport en ketenregie

Vanuit een traditioneel verhuisbedrijf groeide het familiebedrijf uit naar een logistieke dienstverlener, die momenteel vooral is gespecialiseerd in verhuizen, opslagbeheer en stadslogistiek. “Daar zit echt onze kracht en kennis”, vertelt Pot. “En daar zien we dan ook veel kansen voor onze klanten. Als er 75 vrachtauto’s de stad binnenkomen voor een paar pakketten, kun je die pakketten dan niet in één elektrische auto vervoeren? Het is wellicht een beetje vloeken in de kerk van de transport- en logistiekwereld, maar dit idee zijn we verder aan het uitwerken. We werken toe naar emissievrije transport en ketenregie. We weten dat klanten ook andere leveranciers hebben. Stel nou dat al die leveranciers hun pakketten bij ons brengen en wij die dan in één rit naar de klant in het centrum brengen? Dan heb je niet steeds weer een vrachtauto voor je showroom of winkel. Zo helpen we dus zowel klanten als hun leveranciers met het verminderen van hun CO2-footprint. Beiden willen kosten besparen, hebben duurzame doelen en willen overlast in de omgeving beperken. Door de ketenregie zo te organiseren tackle je dit.”

"We hebben een groot hart voor de stad. Met onze eigen business willen we iets goeds doen, zowel voor ons eigen bedrijf, de stad als de andere ondernemers daarin."

Mark Pot | directeur Pot Verhuizingen/Logistiek

Landelijk netwerk

Naast Amersfoort is Stadslogistiek eerder van start gegaan in Den Haag, waar de meeste overheidsorganisaties al zijn aangesloten, en in Nijmegen. Binnenkort gaan ook in Utrecht, Tilburg en Maastricht plaatselijke hubs open van waaruit schone distributie gaat plaatsvinden. Uiteindelijk wil Stadslogistiek in 2025 een landelijk netwerk zijn en in de 25 grootste steden van ons land emissievrij en congestie-arm bezorgen. Leveranciers worden daarvoor gekoppeld in één ICT-systeem, zodat de landelijke organisaties makkelijk kunnen aanhaken op lokale stadslogistiek.

Die is dus georganiseerd vanuit een stadshub aan de rand van de stad. Pot: “In onze hub bieden we crossdocking aan, waarbij binnen een distributiecentrum niet alleen op postcode of winkel wordt gesorteerd, maar ook op voorraadvorming. Een bedrijf legt dan bij ons een grotere voorraad neer zodat wij sneller en goedkoper kunnen leveren aan klanten in de stad. Een Stadstheater in Amersfoort bijvoorbeeld heeft 6 leveranciers. Wij verzamelen al die bestellingen bij ons en zetten ze dan op één rolcontainer en zorgen ervoor dat het met elektrisch vervoer, een kleine vrachtauto of een cargofiets wordt bezorgd. Die voertuigen laden we op met hulp van de stroom van onze zonnepanelen. Zo kunnen wij echt het verschil maken met het beperken van overlast, het ontlasten van milieu en het maken van een efficiencyslag. Ons pakket biedt echt een toegevoegde waarde. We hebben een groot hart voor de stad. Met onze eigen business willen we iets goeds doen, zowel voor ons eigen bedrijf, de stad als de andere ondernemers daarin.”

Het idee van stadslogistiek is overigens niet helemaal nieuw, maar kwam eerder nog niet van de grond. Nu is de juiste urgentie er waardoor het wel mogelijk is, vertelt Pot. “De meeste steden hebben nu milieuzones en stadscentra gaan steeds meer op slot voor autoverkeer. Ook groeit de noodzaak en wens bij bedrijven om uitstoot te verminderen en het milieu te ontlasten. Steeds meer bedrijven hebben het lef om daar op uit te vragen bij hun leveranciers. Duurzaamheid wordt dus steeds belangrijker. Het komt nu allemaal samen. Daarom is het zo goed dat we nu een landelijk netwerk opbouwen met lokale professionals.”

Pot Verhuizingen/Logistiek denkt alvast een stap verder. “Als dit loopt, wordt de volgende fase waarin we gaan kijken naar retourlogistiek. Welke afvalstromen zijn er bij onze klanten die wij kunnen meenemen en verwerken? Hoe mooi zou het zijn wanneer wij papier en karton en plastic terug kunnen nemen om het te scheiden!”

Werken aan duurzame bereikbaarheid

Weten welke duurzame oplossing past bij jouw organisatie? Bekijk een van onze oplossingen of neem direct contact op.

Vrouw die in de trein dromerig voor zich uit zit te staren
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Ontvang kennis, inzicht en inspiratie