Van den Heuvel laadt zich op voor duurzaam bouwen

Bouwbedrijf Van den Heuvel rolt ondanks de stikstofcrisis volop door. De organisatie werkt dan ook al meer dan tien jaar aan de verduurzaming van hun bedrijfsvoering. Zichtbare voorbeelden daarvan zijn de elektrische hoogwerkers en -graafmachines, zonnepanelen op de bouwketen en laadpalen bij de medewerkers thuis. Van den Heuvel loopt hiermee voorop in de bouwwereld. Hoe je dat voor elkaar krijgt, je mensen hierin meeneemt en omgaat met uitdagingen zoals te weinig laadcapaciteit, vragen we aan manager bureauondersteuning Marco Bervoets.

Nu beginnen

De 850 medewerkers leggen door het hele land ondergrondse infratechniek aan, zoals waterleidingen, aansluitingen en kabels voor energie en telecommunicatie. De introductie van de CO2-Prestatieladder vormde in 2013 de start van het verduurzamingsoffensief van de organisatie. Ondertussen heeft het bedrijf de hoogste certificering. ‘Die allereerste stap zetten en gewoon beginnen, dat is het belangrijkste,’ vertelt Bervoets. ‘Begin klein, een nieuwe zaagmachine kan ook elektrisch zijn. Verduurzaam je huisvesting met zonnepanelen en warmtepompen als duurzame mobiliteit nog geen optie is, dat deden wij ook. En blijf rustig doorgaan, een duurzame bedrijfsvoering regel je niet in één keer. Wed niet op één paard en test veel uit. Kijk bij elke benodigde investering of er een goed duurzamer alternatief is. Hoe langer je wacht, hoe meer je straks tegelijk moet aanpakken vanwege de steeds hogere duurzaamheidseisen van opdrachtgevers en de strengere wet- en regelgeving zoals de ZE-zones.

Hoe langer je wacht, hoe meer je straks tegelijk moet aanpakken vanwege de steeds hogere duurzaamheidseisen van opdrachtgevers en de strengere wet- en regelgeving zoals de ZE-zones.’

Zware jongens

Dat Van den Heuvel voorop loopt, betekent wel dat het bedrijf zich voor diverse uitdagingen gesteld ziet. Met name op het gebied van het elektrificeren van de vloot die bestaat uit 400 personenauto’s en bedrijfswagens en daarnaast veel rollend materieel zoals graafmachines en hoogwerkers. Ongeveer 11% is nu elektrisch. ‘We hebben vijftien volelektrische graafmachines terwijl veel aannemers de eerste nog moeten aanschaffen.’ De gele kentekens elektrificeren is niet zo moeilijk. De uitdaging zit in de beperkte actieradius en het laad- en trekvermogen van de huidige elektrische bedrijfswagens. ‘Onze mensen werken projectmatig door het hele land en maken heel veel kilometers. Ze trekken veel zwaar materiaal mee achter de voertuigen, zoals bouwketen en aanhangers. Dat lukt helaas nog niet met wat er nu op de markt is.’

Euro 6, elektrische onderdelen en waterstof

Van den Heuvel zit niet bij de pakken neer en kijkt naar wat er wél al mogelijk is. Zoals het vervangen van voertuigen waar nog geen goed elektrisch alternatief voor is door Euro 6 voertuigen die in ieder geval veel minder stikstof uitstoten. Een andere praktische oplossing is alleen bepaalde onderdelen laten elektrificeren. ‘Jaren geleden schaften we al een hoogwerker aan met een elektrische bak waarmee we openbare stedelijke verlichting onderhouden. Niet alleen de omwonenden waren blij met de stilte, de machinist ook.’ Inmiddels staan er twee volledig elektrische hoogwerkers in bestelling. Vooruitdenken is wel nodig want een levering duurt al gauw twee jaar. Al gaan de marktontwikkelingen snel, Bervoets kijkt ook naar alternatieven voor elektrisch rijden. ‘Ik was lang bezig met de ontwikkeling van een vrachtauto op waterstof. Dat is echter voor nu nog te ingewikkeld en te duur. Er zijn te weinig laadpunten en er is nog te veel onduidelijkheid over de eisen en regelgeving. Voor nu gaan we dus verder met elektrificering van ons materieel en voertuigen.’

‘Jaren geleden schaften we al een hoogwerker aan met een elektrische bak waarmee we openbare stedelijke verlichting onderhouden. Niet alleen de omwonenden waren blij met de stilte, de machinist ook.’

Thuisladen en buurthub

Tekort aan laadcapaciteit speelt Van den Heuvel daarbij wel parten. Een van de dertien vestigingen van het bijna 70 jaar oude familiebedrijf zit op bedrijventerrein Het Klooster in Nieuwegein. ‘Laden vormt écht een uitdaging. Natuurlijk hebben we op elke vestiging eigen laadvoorzieningen, maar in congestiegebieden zoals Nieuwegein krijgen we voorlopig niet voldoende netcapaciteit toegewezen.’ Bervoets zoekt hiervoor pragmatische oplossingen: ‘We betalen de plaatsing van laadpalen bij onze mensen thuis. Maar lang niet iedereen heeft daar ruimte voor. Daarom overleg ik met buurbedrijven op Het Klooster en de gemeente over wat we samen kunnen doen om dit probleem op te lossen. We onderzoeken bijvoorbeeld de mogelijkheden voor een elektriciteit hub die onder- en overcapaciteit kan opvangen. We kunnen niet verwachten dat de overheid alles oplost, we moeten ook zelf aan de bak.’

Afneembare accu’s

Dat doet Van den Heuvel door waar mogelijk innovatief te denken. ‘Wij werken vaak op plekken zonder elektriciteit. Tegenwoordig bespreken we al voor de projectstart met onze opdrachtgever hoeveel elektrisch vermogen we nodig hebben en waar we onze graafmachines kunnen opladen.’ Machines die zijn uitgerust met afneembare accu’s: ‘Daardoor kunnen we gewoon doorwerken en hoeft de graafmachine niet eerst kilometers af te leggen om elders op te laden. We rijden gewoon een kar het weiland in en verwisselen de accu. Het vergt wel een forse investering, maar een lang stilstaande machine kost ook geld. En zo’n zware machine extra kilometers laten rijden inclusief extra uitstoot, alleen om duurzamer te kunnen werken: dat is toch een beetje de wereld op zijn kop. Dit werkt veel efficiënter.’

‘Wij werken vaak op plekken zonder elektriciteit. Tegenwoordig bespreken we al voor de projectstart met onze opdrachtgever hoeveel elektrisch vermogen we nodig hebben en waar we onze graafmachines kunnen opladen.’

Groene mindset en meepraten

De allerbelangrijkste factor in de succesvolle verduurzaming van hun bedrijfsvoering is echter niet efficiency of de eisen van klanten en overheid. Het zijn de medewerkers. ‘Iedereen hier heeft een groene mindset. Er is weinig weerstand, medewerkers ervaren elektrisch werken als heel comfortabel en realiseren zich dat we deze stap echt moeten zetten. Maar dat moet wel een stap vooruit zijn, geen stap terug. Dat betekent dat de prestaties van een duurzaam alternatief gelijk of beter moeten zijn. Onze keuzes zijn operationeel gestuurd in plaats van financieel. Daarom nemen we onze mensen vanaf de eerste dag mee in het proces. We laten ze meedenken, veel verschillende types uittesten en meekiezen voor we nieuw elektrisch materieel of voertuigen aanschaffen. We merken dat dit medewerkers enthousiast maakt en ze ook echt achter een duurzame aanschaf staan.’

Tips voor andere werkgevers

  • Niet wachten: begin gewoon
  • Begin klein, je hoeft niet alles ineens te doen
  • Kijk naar wat wél mogelijk is
  • Test veel alternatieven uit
  • Betrek je medewerkers vanaf het begin
  • Kijk wat je samen met buurbedrijven kunt bereiken
  • Denk mee met je leveranciers hoe het duurzamer kan

Ontdek hoe jij als werkgever de mobiliteit binnen jouw organisatie kunt verduurzamen en hoe je hiervoor draagvlak creëert bij je medewerkers. Vraag een mobiliteitsscan aan, plan een adviesgesprek in of neem contact op via werkgevers@goedopweg.nl.

Wil jij als medewerker samen met jouw werkgever aan de slag met duurzamer reizen? Deel dan dit verhaal of een ander #goedverhaal met jouw werkgever!

Lees meer: https://heuvelgroep.nl/duurzaamheid/duurzaam-ondernemen  

Ga aan de slag met de mobiliteitsscan van Goedopweg!

Wil jij met jouw organisatie ook aan de slag met duurzame mobiliteit? Maar weet jij niet waar je moet beginnen? Of wil je precies weten welke interventies voor jullie werken? Doe dan samen met Goedopweg de mobiliteitsscan. Voor Eneco deden we bijvoorbeeld een 1-meting zodat duidelijk werd hoe er gereisd wordt en wat werknemers nodig hebben om nog duurzamer te kunnen reizen.

Vrouw die op een laptop aan het werk is in de trein
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van duurzame mobiliteit?

  • Ontvang kennis, inzicht en inspiratie
  • Maandelijkse nieuwsbrief