10 stappen om je medewerkers mee te krijgen met je nieuwe mobiliteitsbeleid
Je hebt een nieuw beleid gemaakt voor duurzame mobiliteit. Nu nog de rest van de organisatie mee krijgen. Het gaat natuurlijk niet werken als je zegt dat iedereen vanaf nu op de fiets moet komen. Verandering kost tijd. Een goed communicatieplan helpt je om je medewerkers beetje bij beetje te laten wennen aan de nieuwe ideeën. Zo’n plan geeft structuur aan je uitingen. Als je onderstaande 10 stappen goed uitvoert, heeft je nieuwe mobiliteitsbeleid een grotere kans van slagen. Hup, aan de slag dus!
Stap 1:
Bepaal het doel van het nieuwe beleid. Neem behalve het doel van het nieuwe beleid ook de drijfveer voor de verandering als uitgangspunt. Wat was de reden om het beleid aan te passen? Gebruik beide als kapstok voor de communicatie.
Stap 2:
Stel een communicatieteam samen voor het maken van een communicatieplan. Dat team gaat het ook uitvoeren. Betrek mensen van verschillende afdelingen, zodat je beter kunt inschatten wat de impact van het beleid gaat zijn.
Stap 3:
Bedenk een duidelijke boodschap die het nieuwe beleid introduceert. Waarom is het belangrijk voor zowel de organisatie als de medewerkers? Probeer je daarbij te verplaatsen in de schoenen van een medewerker: op welke manier gaat deze erop vooruit (of achteruit) met het nieuwe beleid?
Stap 4:
Bedenk oplossingen voor eventuele obstakels of zorgen van medewerkers. En blijf actief in gesprek. Wuif zorgen niet zomaar weg, maar probeer ze echt te begrijpen.
Stap 5:
Maak visuele hulpmiddelen om de boodschap te versterken en te verduidelijken.
Stap 6:
Stel een lijstje op met communicatiekanalen waarop je de boodschap wil verspreiden, zoals vergaderingen, e-mail, intranet, posters, etc.
Stap 7:
Maak een tijdschema voor de momenten waarop je over het mobiliteitsbeleid gaat communiceren. Zorg ervoor dat dit in lijn is met de implementatie van het beleid.
Stap 8:
Train en stimuleer leidinggevenden en medewerkers in het verspreiden van de boodschap. Ook het in gesprek gaan met elkaar hoort hierbij. Het is belangrijk dat mensen zich gehoord voelen.
Stap 9:
Meet de effectiviteit van de communicatie en het nieuwe beleid. Analyseer data en vraag om feedback van werknemers.
Stap 10:
Pas waar nodig het beleidsplan aan op basis van feedback, nieuwe ontwikkelingen en de voortgang van de implementatie.
Ook aan de slag met duurzame mobiliteit?
Wij helpen je graag verder! Ga zelf aan de slag met onze oplossingen of neem contact op met een van onze mobiliteitscoaches.
Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?
- Maandelijkse nieuwsbrief
- Ontvang kennis, inzicht en inspiratie