Stap 1:
Bepaal het doel van het nieuwe beleid. Neem behalve het doel van het nieuwe beleid ook de drijfveer voor de verandering als uitgangspunt. Wat was de reden om het beleid aan te passen? Gebruik beide als kapstok voor de communicatie.
Stap 2:
Stel een communicatieteam samen voor het maken van een communicatieplan. Dat team gaat het ook uitvoeren. Betrek mensen van verschillende afdelingen, zodat je beter kunt inschatten wat de impact van het beleid gaat zijn.
Stap 3:
Bedenk een duidelijke boodschap die het nieuwe beleid introduceert. Waarom is het belangrijk voor zowel de organisatie als de medewerkers? Probeer je daarbij te verplaatsen in de schoenen van een medewerker: op welke manier gaat deze erop vooruit (of achteruit) met het nieuwe beleid?
Stap 4:
Bedenk oplossingen voor eventuele obstakels of zorgen van medewerkers. En blijf actief in gesprek. Wuif zorgen niet zomaar weg, maar probeer ze echt te begrijpen.
Stap 5:
Maak visuele hulpmiddelen om de boodschap te versterken en te verduidelijken.
Stap 6:
Stel een lijstje op met communicatiekanalen waarop je de boodschap wil verspreiden, zoals vergaderingen, e-mail, intranet, posters, etc.
Stap 7:
Maak een tijdschema voor de momenten waarop je over het mobiliteitsbeleid gaat communiceren. Zorg ervoor dat dit in lijn is met de implementatie van het beleid.
Stap 8:
Train en stimuleer leidinggevenden en medewerkers in het verspreiden van de boodschap. Ook het in gesprek gaan met elkaar hoort hierbij. Het is belangrijk dat mensen zich gehoord voelen.
Stap 9:
Meet de effectiviteit van de communicatie en het nieuwe beleid. Analyseer data en vraag om feedback van werknemers.
Stap 10:
Pas waar nodig het beleidsplan aan op basis van feedback, nieuwe ontwikkelingen en de voortgang van de implementatie.