Ben jij een thuiswerkvriendelijke werkgever? Doe de thuiswerkcheck!

Publicatie
15 februari 2021
Laatst geupdate
18 januari 2024

Thuiswerken is, als de werkzaamheden van jouw bedrijf het tenminste toelaten, het nieuwe normaal geworden sinds de uitbraak van Covid-19. Voor veel werkgevers is het zoeken. Hoe kun je jouw medewerkers zo goed mogelijk ondersteunen? Waar moet je precies aan voldoen en waar moet je nog meer op letten? Doe de thuiswerkcheck en kijk hoe jij scoort als thuiswerkvriendelijke werkgever!

Een vrouw zit met een koptelefoon op thuis achter een laptop. Op het scherm zien we een videocall.

Of je medewerkers nu op kantoor werken of vanuit huis. Afspraken tussen werkgever en personeel zijn nu eenmaal verplicht. Dat is geregeld in het Burgerlijk Wetboek. Zo moeten werkgevers bijvoorbeeld kunnen aangeven welke werkzaamheden thuiswerkers verrichten en welke stoffen, hulpmiddelen en werktuigen zij daarbij gebruiken.

Thuiswerkregeling

Als het gaat om thuiswerken kun je die afspraken vastleggen in een thuiswerkregeling. Daarin regel je zaken als, welke functies geschikt zijn voor thuiswerken en hoeveel dagen je medewerkers kunnen thuiswerken. Misschien wil je alvast afspraken maken voor de periode na corona. In een thuiswerkregeling kun je bijvoorbeeld opnemen dat medewerkers maximaal 2 dagen per week vanuit huis werken om zo te voorkomen dat er te veel afstand komt tussen werknemers en het kantoor. Verder staan in een thuiswerkregeling afspraken over bereikbaarheid, de inrichting van de werkplek thuis en hoe de controle hierop plaatsvindt. Wat is de verwachte productiviteit? Is de output hetzelfde of beter ten opzichte van werken op kantoor? Ook afspraken rond geheimhouding, beveiliging van bedrijfsgegevens en eventuele aansprakelijkheid leg je vast in een thuiswerkregeling. Denk hierbij aan het niet goed beschermen van je computer tegen virussen.

Facilitair en werkplek

Een van de verplichtingen van werkgevers, zoals vastgelegd in de Arbowet, artikel 44, is dat je verplicht bent om te zorgen voor een veilige en gezonde werkplek voor jouw personeel. Werken jouw medewerkers thuis wel op een gezonde werkplek? Niet aan een klein bureautje in de hoek van de waskamer? Of altijd maar op een laptop op de bank? Hebben ze bijvoorbeeld een in hoogte verstelbare bureaustoel en een stevig bureau met voldoende beenruimte? Overigens zijn de voordelen van thuiswerken ook te behalen voor medewerkers die niet beschikken over de juiste voorzieningen in de eigen woning. Daarvoor is er nog een derde optie: het ‘verantwoorde’ flexkantoor in de buurt.

Kosten

Het is nog onduidelijk wie verantwoordelijk is voor de kosten van de thuiswerkplek. Het thuiswerken heeft een enorme vlucht genomen door corona, maar duidelijke wetgeving over wie verantwoordelijk is voor de kosten is er nog niet. In de praktijk betalen werkgevers meestal wel voor de kosten. Je wilt tenslotte als goed werkgever jouw medewerkers tegemoetkomen. Het is goed om ook dit vast te leggen in een thuiswerkregeling.

Gezondheid en welzijn van de thuiswerker

Naast de facilitaire zaken moet je er als werkgever ook voor zorgen dat jouw medewerkers gezond blijven van lichaam en geest. Thuiswerken zorgt voor meer concentratie, autonomie over werktijden en werkomgeving. Je kan zelf bepalen of je in je badjas werkt of in wat meer werkgerelateerde kleding. Tegelijkertijd zijn er risico’s. Bewegen de medewerkers wel genoeg op een dag? Vereenzamen ze niet? Hoe zorg je ervoor dat ze sociale contacten onderhouden met collega’s en verbonden blijven aan de organisatie?

Voldoe jij aan al deze eisen? Of zijn er aandachtspunten waar je nog aan moet werken?

Thuiswerkcheck

Ben je benieuwd of jij een thuiswerkvriendelijke werkgever bent?

Vrouw die in de trein op haar laptop werkt
nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Ontvang kennis, inzicht en inspiratie