Is het tijd voor een stekker in je bestelauto’s?

Publicatie
15 december 2022
Laatst geupdate
4 april 2024

Ontdek of elektrisch rijden iets voor jouw bedrijf is

De overheid pakt de CO2-uitstoot aan en wil dat er vanaf 2030 alleen nog maar auto’s verkocht worden die elektrisch rijden. In veel steden kom je vanaf 2025 met een dieselwagen zero-emissiezones al niet meer in. Is het voor jouw bedrijf tijd om over te stappen? Goedopweg neemt je mee in de voordelen en nadelen van elektrisch rijden.

Waar een klein land groot in kan zijn

De markt voor elektrisch rijden groeit razendsnel. Wereldwijd is Nederland een van de koplopers met elektrisch rijden. En ook het aantal laadpunten stijgt rap. Er wordt hard gewerkt aan laadinfrastructuur bij huizen, kantoren en langs snelwegen. Naast de zo’n 150.000 privé-laadpalen zijn er volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland al meer dan 100.000 (snel)laadpunten in ons land.

Waar een klein land groot in kan zijn

De markt voor elektrisch rijden groeit razendsnel. Wereldwijd is Nederland een van de koplopers met elektrisch rijden. En ook het aantal laadpunten stijgt rap. Er wordt hard gewerkt aan laadinfrastructuur bij huizen, kantoren en langs snelwegen. Naast de zo’n 150.000 privé-laadpalen zijn er volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland al meer dan 100.000 (snel)laadpunten in ons land.

Oplaadpunten

Hier kan je opladen

Met de ANWB Onderweg app vind je makkelijk alle openbare laadpunten op je route. Je ziet meteen of de laadpaal nog vrij is.

Download de app

Er komen ook steeds meer elektrische bestelauto’s en bestelbussen op de markt. Met een steeds grotere actieradius, meer rijbereik op een volle accu. Gelukkig maar. Want veel grote steden richten zero-emissiezones in. Dit zijn gebieden in en om een stadscentrum waar alleen nog volledige uitstootvrije auto’s, bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. Ook Utrecht mag je vanaf 2025 alleen nog in als je elektrisch geladen of op waterstof rijdt. En vanaf 2050 mogen er helemaal geen benzine- en dieselauto’s meer de weg op. Wil je weten waar de zero-emissiezones gaan komen? Bekijk deze kaart.

Met elektrisch rijden draag je een steentje bij aan het milieu

Elektrische auto’s rijden niet 100% klimaatneutraal. Ze stoten geen schadelijke uitlaatgassen uit, maar bij de productie van de auto en de opwekking van elektriciteit komen natuurlijk wel schadelijke stoffen vrij. Kijk je naar hoelang een elektrische auto rijdt? Dan belast een elektrische wagen het milieu wel echt veel minder dan een brandstofauto. Als we nog meer duurzame energie met zon en wind opwekken, wordt die belasting voor het milieu nog minder.

Elektrisch rijden kan goedkoper zijn

Elektrische bestelauto’s zijn nu nog duurder dan een soortgelijk model op benzine of diesel. Dat komt vooral door het accupakket. Maar een elektrische bedrijfswagen is wel goedkoper in gebruik. Elektriciteit is (ondanks de hoge prijzen) goedkoper dan een volle tank. Je betaalt geen BPM en wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Een elektrische auto heeft nauwelijks draaiende onderdelen en ook de elektromotor slijt nauwelijks. Banden slijten natuurlijk wel, zoals bij elke andere auto.

Kan jouw klus al met een elektrische bus?

Ontdek welke e-bestelbus het best bij jouw bedrijf past. Dan weet je ook meteen hoe het zit met subsidies en maandlasten. Wil je dit weten voor meer bestelauto’s? Neem contact met ons op. We zetten alles voor je op een rijtje.

Deze regelingen maken elektrisch rijden aantrekkelijk

Elektrisch rijden kan dus goed uitpakken voor de zakelijke portemonnee. Zeker voor bedrijven die veel kilometers maken. Daarbij stimuleert de overheid groen vervoer met kortingen en vrijstellingen voor bedrijven. Die subsidies en belastingvoordelen worden de komende jaren wel steeds minder. Elektrische auto’s worden steeds goedkoper en elektrisch rijden steeds meer de norm. De overheid kan daar geen voordeel op blijven geven.

We zetten de regelingen voor je op een rij:

  • SEBA-subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s

De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) is er voor de aanschaf of lease van elektrische bestelauto’s of vrachtwagens. Hiermee krijg je maximaal € 5.000 korting op een emissieloze bedrijfsauto. Je vraagt deze subsidie aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De nieuwe aanvraagronde start op 10 januari 2023.

  • Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Vamil

Koop of lease je een zakelijke elektrische bestelauto? Dan profiteer je met MIA van investeringsaftrek. Je betaalt dan minder belasting. Je kunt deze milieu-investeringsaftrek gebruiken naast de Vamil-regeling die er is voor investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen. Meld je investeringen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

  • Geen BPM tot 2024

Over de aanschaf van elektrische auto’s betaal je in ieder geval tot 2024 geen Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen (BPM). Voor een bestelauto van ongeveer € 45.000 scheelt je dat (afhankelijk van CO2-uitstoot) tussen € 4.000 en € 5.000.

  • Geen wegenbelasting tot 2025

Voor elektrische auto’s betaal je nu geen Motorrijtuigenbelasting (MRB). Die kosten liggen voor een benzineauto op zo’n € 100 tot € 150 per kwartaal, voor een dieselwagen veel hoger. In 2025 is er nog een kortingstarief van 75%. Vanaf 2026 betaal je voor een volledig elektrische wagen hetzelfde als andere bestuurders.

  • Lagere bijtelling zakelijke elektrische auto

In 2022 is de bijtelling voor elektrische auto’s nog lager dan voor benzineauto’s. Vanaf 2023 wordt de verlaagde bijtelling voor elektrische auto’s langzaam afgebouwd. Vanaf 2026 is de volledige bijtelling voor elektrisch rijden gelijk aan andere auto’s: 22%.

  • Elektrisch rijden subsidies van de gemeente of provincie

Veel provincies en gemeentes geven subsidie om groen rijden te stimuleren. Je vindt er een aantal op Nederland Elektrisch.

Stappenplan elektrisch rijden

Elektrisch rijden heeft de toekomst. Dat is zeker. Maar dat gaat over meer dan alleen een laadpaal gebruiken. Goedopweg helpt je graag kiezen wanneer overstappen voor jouw bedrijf een goed idee is.

Is het tijd om over te stappen op elektrisch rijden?

De weg naar uitstootvrij rijden lijkt nog lang, maar is geen stip op de horizon meer. Reken maar even mee. Bestel je in 2023 een bestelwagen? Dan rijdt die in 2030 vast ook nog rond. Voldoe je dan niet aan de CO2-eisen? Dan mag die wagen milieuzones niet meer in. Het kan dus verstandig zijn om over te gaan op elektrisch rijden als je veel in en bij steden rijdt. Hoe eerder je overstapt, hoe langer je ook nog gebruik kan maken van de subsidies en belastingvoordeel.

Laat je niet alleen leiden door de hogere aanschafprijs en verhoging van de bijtelling. De echte kosten van elektrisch rijden zitten in de prijs per kilometer, afschrijving en onderhoudskosten. Hoeveel kilometer rijd je, wat is je budget, wat zijn de laadmogelijkheden? Goedopweg geeft je hierover graag advies. Daar vragen we geen geld voor. Zo helpen we je graag het juiste moment kiezen om over te stappen. Nu of later.

Webinar Elektrisch Rijden

Op 29 november zette Goedopweg samen met experts de vragen en antwoorden op een rijtje in de webinar ‘Elektrisch rijden’.

Is het je niet gelukt om bij het webinar aanwezig te zijn? We hebben het gelukkig opgenomen zodat je het nog eens rustig kan terugkijken.

Kom je er niet uit? Vragen mag altijd.

Ben je benieuwd of elektrisch rijden voor jouw bedrijf een goed idee is? Neem contact op met de Mobiliteitcoach!

Eerste Hulp bij Mobiliteit

Wil jij de mobiliteit binnen jouw organisatie aanpakken? Dan zijn er zes belangrijke thema's op weg naar duurzaamheid en succes. Wij hebben voor jou de belangrijkste informatie per thema op een rijtje gezet. Als je je aanmeldt voor Eerste Hulp bij Mobiliteit, ontvang je precies de informatie waar jij geïnteresseerd in bent.

Vrouw die een boek leest in de trein.
nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Ontvang kennis, inzicht en inspiratie